Financiën

Overzicht financiële mutaties in de 2e voortgangsrapportage

In onderstaande tabel staat een overzicht van alle financiële baten en lasten, zoals die zijn opgenomen in deze rapportage. In de tabel worden baten en lasten apart gepresenteerd.
Na de tabel geven wij de toelichtingen op de financiële mutaties > € 100.000. Op basis van de financiële verordening 2025 lichten wij financiële mutaties < € 100.000 niet toe.
Deze toelichtingen staan op alfabetische volgorde, maar er is geen indeling op baten en lasten. Elke wijziging wordt daarmee eenmalig ("netto") toegelicht.

Exploitatie (bedragen x € 1.000)

Begroting
2025

Begroting
2026

Begroting
2027

Begroting
2028

BATEN

1. Autonome ontwikkelingen

3.870

7.797

7.409

4.335

Actualisatie budget rentelasten

29

0

0

0

Algemene uitkering - meicirculaire 2025

2.488

8.028

7.409

4.335

Budgetmutatie lasten/baten sport

1.451

0

0

0

Budgetmutatie uitkeringslasten/-baten (BUIG)

128

0

0

0

Budgetmutatie uitstel vervanging abonnementstarief Wmo

-227

-231

0

0

2. Actualisatie bestaand beleid

802

236

1

1

Actualisatie investering afval

0

1

1

1

Budgetmutatie afval

216

0

0

0

Budgetmutatie leges omgevingsvergunningen

150

0

0

0

Budgetmutatie terugvordering zorgkosten op basis van het woonplaatsbeginsel

931

0

0

0

Fasering budget vastgoed in verband met verkoopopbrengst

-495

235

0

0

5. Mutaties < € 100.000

-29

-6

-6

-6

Budgetmutatie bijdragen in plankosten

8

0

0

0

Budgetmutatie leges wijziging omgevingsplan

-6

-6

-6

-6

Budgetmutatie legesinkomsten APV-vergunningen

-10

0

0

0

Budgetmutatie opgelegde dwangsom

-21

0

0

0

Totaal mutaties 2e voortgangsrapportage - Baten

4.643

8.027

7.404

4.330

LASTEN

1. Autonome ontwikkelingen

3.209

3.070

3.070

2.896

Actualisatie budget rentelasten

-223

0

0

0

Algemene uitkering - meicirculaire 2025

878

3.070

3.070

2.896

Budgetmutatie lasten/baten sport

1.193

0

0

0

Budgetmutatie Tweede Kamerverkiezingen

175

0

0

0

Budgetmutatie uitkeringslasten/-baten (BUIG)

1.187

0

0

0

Budgetmutatie uitstel vervanging abonnementstarief Wmo

0

0

0

0

2. Actualisatie bestaand beleid

-689

429

72

0

Actualisatie afschrijvingen

-591

0

0

0

Actualisatie investering afval

0

1

1

1

Actualisatie investeringen duurzaamheidsmaatregelen eigen organisatie

0

-4

-4

-1

Bijdrage GR SDL - RID

-210

0

0

0

Budgetmutatie afval

68

0

0

0

Budgetmutatie afval GFT en restafval en mutatie reserve afval

21

0

0

0

Budgetmutatie inhuur derden wegens ziekte

300

0

0

0

Budgetmutatie leges omgevingsvergunningen

100

0

0

0

Budgetmutatie opvang en begeleiding vluchtelingen

0

130

0

0

Budgetmutatie terugvordering zorgkosten op basis van het woonplaatsbeginsel

0

0

0

0

Budgetmutatie zorgkosten WMO en jeugd

0

0

0

0

Fasering budget aanbesteding applicaties Sociaal Domein

-150

75

75

0

Fasering budget opstellen soorten managementplan gemeentebreed

-226

226

0

0

Fasering budget vastgoed in verband met verkoopopbrengst

0

0

0

0

5. Mutaties < € 100.000

480

220

87

87

Actualisatie budget dotatie voorziening Riverparc

-2

-2

-2

-2

Budgetmutatie aanpak problematische schulden

42

0

0

0

Budgetmutatie advieskosten bestemmingsplannen

-10

0

0

0

Budgetmutatie alleenverdienersproblematiek

57

61

0

0

Budgetmutatie ARBO

75

0

0

0

Budgetmutatie bijdragen in plankosten

0

0

0

0

Budgetmutatie Catering Turmac

50

50

0

0

Budgetmutatie dierentehuis Arnhem e/o

8

22

30

30

Budgetmutatie elektriciteit openbare verlichting

35

0

0

0

Budgetmutatie exploitatie Gemeenschappelijke regeling SDL/RSD

71

0

0

0

Budgetmutatie exploitatielasten duurzaamheidsmaatregelen eigen organisatie

-62

0

0

0

Budgetmutatie extern juridisch advies

50

0

0

0

Budgetmutatie faillissement Groupcard m.b.t. mantelzorgcompliment

45

0

0

0

Budgetmutatie gezinscoaches jeugdhulp

0

0

0

0

Budgetmutatie jeugdhulp kinderen in een AZC

59

59

59

59

Budgetmutatie leges wijziging omgevingsplan

0

0

0

0

Budgetmutatie legesinkomsten APV-vergunningen

0

0

0

0

Budgetmutatie motie Stolpersteine

-6

0

0

0

Budgetmutatie onderzoekskosten IHP VO

20

0

0

0

Budgetmutatie open monumentendag

-3

0

0

0

Budgetmutatie opgelegde dwangsom

0

0

0

0

Budgetmutatie rentelasten grondexploitaties bedrijventerreinen

5

0

0

0

Budgetmutatie rentelasten grondexploitaties woningbouw

66

0

0

0

Budgetmutatie schietincident Pannerden

25

0

0

0

Budgetmutatie vastgoed akoestische maatregelen

25

0

0

0

Budgetmutatie vrijetijdseconomie

-41

0

0

0

Fasering budget Warmtewet 2.0

-30

30

0

0

Totaal 2e voortgangsrapportage - Lasten

3.001

3.718

3.229

2.983

Totaal mutaties 2e VGR baten en lasten

1.642

4.309

4.175

1.347

Mutaties reserves

Onttrekkingen

-12

135

5

5

Toevoegingen

148

0

0

0

Totaal mutaties reserves

-160

135

5

5

Totaal mutaties 2e VGR

1.482

4.444

4.180

1.352

tableCell49

tableCell50

tableCell51

tableCell52

tableCell44

tableCell45

tableCell46

tableCell47

TOELICHTING MUTATIES IN DE EXPLOITATIE > € 100.000

tableCell39

tableCell40

tableCell41

tableCell42

Mutaties exploitatie (bedragen x € 1.000)

Begroting    2025

Begroting    2026

Begroting    2027

Begroting    2028

1. Autonome ontwikkelingen

Actualisatie budget rentelasten

253

0

0

0

Door een lagere werkelijke financieringsbehoefte dan begroot verwachten we een voordeel op rentelasten van € 253.000.

Algemene uitkering - meicirculaire 2025

1.610

4.958

4.339

1.439

In de meicirculaire 2025 is een compensatie opgenomen voor loon- en prijsontwikkeling. Dit bedrag reserveren wij voor indexatie van de verschillende onderdelen in onze begroting. Daarnaast zijn voor de jaren 2025 tot en met 2027 extra middelen beschikbaar gesteld voor jeugdzorg en voor demping terugval gemeentefonds. Hierover informeerden wij u in juni 2025 met raadsinformatiebrief Z/25/495392.

Budgetmutatie lasten/baten sport

259

0

0

0

In de begroting is nog geen rekening gehouden met kostenverhogende btw en de compensatie die we hiervoor ontvangen van het Rijk. Op basis van de in het 1e kwartaal aangevraagde 'Specifieke uitkering stimulering sport 2025' (SPUK, voor compensatie van kostenverhogende btw) is in juli 2025 het voorschot ontvangen. Het door het Rijk beschikbaar gestelde voorschotbedrag is voldoende om de kostenverhogende btw te compenseren. Daarnaast is in 2025 een nabetaling ontvangen naar aanleiding van de definitieve vaststelling van deze SPUK over het jaar 2023 en een afrekening n.a.v. de vaststelling van de SPUK MEOZ (meerkosten energie openbare zwembaden) over 2023. De extra baten voor 2025 bedragen € 1.451.000 (voordeel).
Naast deze vaststellingen van de specifieke uitkeringen houden wij rekening met hogere lasten in verband raming van de kostenverhogende btw inclusief en de bijgestelde indexering voor de dienstverlening op basis van de afspraken vastgelegd in de DVO's (dienstverleningsovereenkomsten tussen gemeente en Ataro BV). Totaal hogere lasten bedraagt € 1.192.000 (nadeel). Per saldo is het voordeel in 2025 eenmalig € 259.000.

Budgetmutatie Tweede Kamerverkiezingen

-175

0

0

0

Door de val van het kabinet vinden op 29 oktober 2025 vervroegde Tweede Kamerverkiezingen plaats. De kosten van deze verkiezingen zijn niet begroot en dienen daarom bijgeraamd te worden. De standaard kosten voor een verkiezing zijn € 105.000. Door prijsstijgingen voor o.a. drukwerk, portokosten en huur materialen is er een extra budget van € 10.000 nodig. Om de verkiezingen te organiseren is de inzet van medewerkers van de afdeling Publiekszaken nodig. Om de reguliere dienstverlening aan de inwoners te garanderen, vragen we een budget van € 60.000 aan. De hoogte van de vergoeding vanuit het ministerie voor deze Tweede Kamerverkiezing is nog niet bekend.

Budgetmutatie uitkeringslasten/-baten (BUIG)

-1.059

0

0

0

Op basis van de prognose van de Regionale Sociale Dienst (RSD-de Liemers) van de te verwachten hogere uitkeringslasten actualiseren wij de ramingen. De prognose is gebaseerd op de uitgaven tot en met juni 2025. Daarnaast wordt rekening gehouden met hogere bijdragen van het Rijk, gebaseerd op het in april 2025 gepubliceerde bijgestelde nader voorlopig budget inkomensdeel (BUIG), aangevuld met de te verwachten compensatie op grond van de 'vangnetregeling'. Door de hogere lasten verwachten wij een nadeel in 2025 van € 1.187.000. Het voordeel door de hogere baten bedraagt € 128.000. Per saldo verwachten wij een nadelig resultaat 2025 voor de uitkeringslasten/-baten € 1.059.000.

Budgetmutatie uitstel vervanging abonnementstarief Wmo

-227

-231

0

0

Het Rijk heeft in 2023 besloten dat het abonnementstarief in de Wmo wordt afgeschaft en wordt vervangen door een inkomens- en vermogensafhankelijke eigen bijdrage. Het wetsvoorstel hiervoor is nog in behandeling. De inwerkingtreding van deze wet is nu voorzien per 1 januari 2027. In de meicirculaire krijgen wij nu via de algemene uitkering compensatie voor de geraamde eigen bijdragen in 2025 (€ 227.000) en 2026 (€ 231.000).
In samenhang met de algemene uitkering is deze mutatie budgettair neutraal.

2. Actualisatie bestaand beleid

Actualisatie afschrijvingen

591

0

0

0

Jaarlijks worden de afschrijvingslasten geactualiseerd. Voor 2025 geeft dit een voordeel van € 591.000. Dit voordeel wordt veroorzaakt door het faseren van investeringen. Hierdoor verschuift de start van de afschrijvingslast mee. Dit werkt door in diverse programma's.

Actualisatie investering afval

0

0

0

0

In 2024 is middels een raadsvoorstel besloten tot de uitbreiding van mogelijkheden om luiers- en incontinentiemateriaal gescheiden in te leveren. In het budget voor deze 18 containers voor luiers- en incontinentiemateriaal is in de raming geen rekening gehouden met dubbele trommels (lees inworpopeningen) voor optimale vulling van de containers. Hierdoor is er een trommel extra nodig en ook een extra paslezer. De bebording en bestickering zijn niet meegenomen. Totaal aanvullend investeringsbudget in 2025 bedraagt € 11.000 en komt hiermee totaal op € 121.000. De aanvullende afschrijvingslasten vanaf 2026 in programma 7 bedragen € 1.100. Dit verrekenen we met de afvalstoffenheffing. Dit betreft een budgettair neutrale wijziging.

Actualisatie investeringen duurzaamheidsmaatregelen eigen organisatie

0

4

4

1

Uit het investeringsbudget duurzaamheidsmaatregelen eigen organisatie kan budget worden overgeheveld naar andere investerings- of groot onderhoud budgetten. Wij hevelen voor de volgende onderdelen budget over naar:
*het investeringsbudget revitalisatie wegen Schrijvershoek € 65.000 (het investeringsbudget wordt dan in totaal € 1.171.800)
*het investeringsbudget Schrijvershoek: vernieuwen rioolstelsel etc € 54.000 (het investeringsbudget wordt dan in totaal € 4.479.200).
*het vervangingsbudget machinepark openbare werken (bladblazers, bosmaaiers, etc worden vervangen voor elektrische machines). De meerkosten hebben een investeringsbedrag tot gevolg van € 32.000.
*budget voor een duurzamere renovatie van het Musiater € 400.000. Rekening houdend met een DUMAVA-subsidie is het totale investeringsbedrag dan € 638.000.
Per saldo levert dit in totaal in 2026 en 2027 een voordeel op van € 4.000 en vanaf 2028 een structureel voordeel van € 1.000. Dit is in programma 0 een structureel nadeel vanaf 2026 van € 6.000, in programma 2 een structureel voordeel vanaf 2028 van € 2.000 en in programma 7 een voordeel in 2026 en 2027 van € 10.000 en vanaf 2028 een structureel voordeel van € 9.000.

Bijdrage GR SDL - RID

210

0

0

0

De RID heeft de projectadministratie opgeschoond en hiermee is verbeterd inzicht in de kapitaalslasten gerealiseerd. Het aantal projecten is teruggebracht en er is een bundeling ontstaan op applicaties en Informatiebeveiliging. Dit leidt tot lagere kapitaallasten. Initiatieven op het gebied van opslag, betrouwbaarheid en licentiebeheer hebben budgettaire voordelen opgeleverd. In 2025 houden we rekening met een eenmalig voordeel van € 210.000. De verSaaSing (software wordt via het internet aangeboden) van het applicatielandschap leidt daarentegen tot hogere onderhoudslasten. Wat uiteindelijk het structurele voordeel hiervan in de begroting 2026-2029 wordt, is nog onbekend.

Budgetmutatie afval

148

0

0

0

We hebben de budgetten afval nagelopen en een aantal bijgesteld. We verwachten bijvoorbeeld structureel vanaf 2025 een hogere inzamelvergoeding (€ 88.000) voor PMD. Dit als gevolg van een hogere tonnageprijs. Daarnaast verwachten we voor de afvalinzameling - papier en karton een hogere verwerkingsvergoeding van (€ 67.000). Dit als gevolg van het oplopen van de tonnageprijs voor oud papier.
Per saldo een voordeel van € 148.000 in 2025 welke wij storten in de reserve afval. Het structurele voordeel vanaf 2026 van € 151.000 verwerken wij in de begroting 2026 en verrekenen wij met de afvalstoffenheffing. Dit betreft een budgettair neutrale wijziging en is programma overstijgend.  

Budgetmutatie afval GFT en restafval en mutatie reserve afval

-21

0

0

0

Op basis van het de Milieusamenwerking Regio Arnhem (MRA) zijn er nieuwe verwerkingscontracten afgesloten waarbij voor GFT voor duurzamere verwerking is gekozen. Op grond hiervan hebben wij de budgetten voor afvalinzameling - GFT en restafval (huishoudelijk) bijgesteld.
-Voor afvalinzameling - GFT verwachten wij in 2025 hogere verwerkingskosten (€ 156.000), dit als gevolg van een hogere prijs per ton van € 42,75 met ingang van 1 juli 2025.
-Voor afvalinzameling - restafval (huishoudelijk) verwachten wij lagere verwerkingskosten (€ 135.000), dit als gevolg van een lagere prijs van € 5,62 per ton met ingang van 1 april 2025.  
Per saldo een nadeel van € 21.000 in 2025 welke wij onttrekken aan de reserve afval. Dit betreft een budgettair neutrale wijziging en is programma overstijgend.  

Vanaf 2026 verwachten wij structureel hogere verwerkingskosten (€ 273.000) voor afvalinzameling - GFT en structureel lagere verwerkingskosten (€ 141.000) voor afvalinzameling - restafval. Per saldo een structureel nadeel van € 132.000 in 2026 welke wij verrekenen met de afvalstoffenheffing in de begroting 2026. Dit betreft een budgettair neutrale wijziging en is programma overstijgend.  

Budgetmutatie inhuur derden wegens ziekte

-300

0

0

0

Het ziekteverzuim ligt momenteel tegen de 8%. We zien met name een aantal langdurige ziektegevallen. De raming in de primitieve begroting van het ziektebudget is € 290.000. Bij de 1e voortgangsrapportage is € 375.000 bijgeraamd. Als we kijken naar de nu afgesloten inhuurcontracten wegens ziekte, is het budget inclusief bijraming per 01-07-2025 reeds overschreden. Daarnaast neemt het aantal zwangerschapsverloven toe als gevolg van de verjonging van de organisatie. In de cijfers is rekening gehouden met de inkomsten van het UWV. Deze worden ingezet als dekking van de inhuurkosten, maar zijn niet voldoende om een gemiddelde zwangerschapsvervanging te kunnen bekostigen.
Gelet op de uitvoering van uw ambities en continuïteit van de bedrijfsvoering ramen we het ziektebudget bij met € 300.000. Dit is benodigd om de huidige aangegane contracten en de geschatte nog komende verplichtingen te kunnen voldoen in de resterende maanden van 2025.

Budgetmutatie leges omgevingsvergunningen

50

0

0

0

Uitgaande van de ingekomen bouw- en conceptaanvragen in het eerste halfjaar van 2025 verwachten wij voor 2025 extra legesinkomsten van € 150.000. Voor de afhandeling van de aanvragen zetten wij € 100.000 in. Per saldo een voordeel in 2025 van € 50.000.

Budgetmutatie opvang en begeleiding vluchtelingen

0

-130

0

0

Bij de jaarrekening 2023 is een bestemmingsreserve gecreëerd m.b.t. extra kosten in het kader van de opvang en inburgering van vluchtelingen. Hierbij zal worden ingezet op taallessen, aanpassing van woningen voor grote gezinnen, het beter benutten van de bestaande woningvoorraad en de ondersteuning van dorpsinitiatieven. Wij vragen nu om voor 2026 € 130.000 uit te geven aan deze onderwerpen. Deze kosten worden ten laste gebracht van de daarvoor bestemde reserve.

Budgetmutatie terugvordering zorgkosten op basis van het woonplaatsbeginsel

931

0

0

0

Vanaf vorig jaar zijn reeds betaalde zorgkosten gecontroleerd in het kader van het woonplaatsbeginsel. Het blijkt dat wij zorgkosten hebben betaald waarvan nu blijkt dat deze door een andere gemeente betaald moesten worden. De betaalde kosten zijn nu in rekening gebracht bij de juiste gemeenten. Dit levert dit jaar een incidenteel voordeel op van afgerond € 930.000.

Budgetmutatie zorgkosten WMO en jeugd

0

0

0

0

Bij het opstellen van de begroting 2025-2028 is voor de zorgkosten WMO en jeugd een percentage toegepast van 1,2%. Dit in afwachting van compensatie van het Rijk. Bij de meicirculaire 2025 heeft het Rijk compensatie gegeven. Wij stellen voor om de zorgkosten in 2025 te compenseren met 3,21% (4,41% minus 1,20%). Dit betekent een structurele verhoging van afgerond € 1.118.000. In deze voortgangsrapportage nemen we de alleen het effect voor 2025 op. Dit effect boeken wij af op de stelpost die is opgenomen voor indexatie bij de meicirculaire 2025. Het effect vanaf 2026 wordt meegenomen in de begroting.

Fasering budget aanbesteding applicaties Sociaal Domein

150

-75

-75

0

De huidige kernapplicaties voor het sociaal domein (de zogenoemde Suites van Centric) worden opnieuw aanbesteed. Dit zal een Europese aanbesteding worden. Wij verwachten dat het totale voorbereidingstraject twee jaar in beslag zal nemen. Voor de specifiek Zevenaarse werkzaamheden (denk aan training/inrichting/koppelingen/datakwaliteit) was voor het jaar 2025 een bedrag van € 150.000 beschikbaar gesteld. Als gevolg van onzekerheid en onduidelijkheden in de uitkomsten van de aanbestedingen is er een nieuwe planning gemaakt. De werkzaamheden zullen in 2026 en 2027 worden uitgevoerd en het budget wordt dan aangewend.

Fasering budget opstellen soorten managementplan gemeentebreed

226

-226

0

0

De opdracht voor de uitvoering van een gebiedsgericht onderzoek naar beschermde soorten en vervolgens het opstellen van een soortenmanagementplan is gegeven. De afronding van het veldonderzoek en de opleving van het rapport inclusief besluit provincie vindt in 2026 plaats. Om die reden schuiven wij € 226.000 door naar 2026.

Fasering budget vastgoed in verband met verkoopopbrengst

-495

235

0

0

De locaties Reisenakker en Engeveldweg zijn onderdeel van een ontwikkellocatie in de omgevingsvisie. De verwachting is dat de geplande verkoopopbrengst in 2025 voor beide locaties later komt. Reisenakker is onderdeel van de A12 zone. De verwachting is dat de GREX voor het gebied rondom de Reisenakker in de loop van 2026 geopend gaat worden. Dit hangt samen met de aankoop van de gronden in deze zone. De mogelijke verkoopopbrengst is op grond hiervan verplaatst van 2025 naar 2026.
De woningen aan de Engeveldweg zijn onderdeel van de ontwikkeling van de Spoorzone. De verwachting is dat dit langer duurt voor hier duidelijkheid over is. De mogelijke verkoopopbrengst is op grond hiervan verplaatst van 2025 naar 2029. Dit geeft een eenmalig nadeel in de begroting 2025 van € 495.000 en een eenmalig voordeel van € 235.000 in 2026 en € 260.000 in 2029 in programma 0.

Totaal mutaties

2.151

4.535

4.268

1.440

tableCell44

tableCell45

tableCell46

tableCell47

TOELICHTING RESERVEMUTATIES

Reservemutaties (bedragen x € 1.000)

Begroting    2025

Begroting    2026

Begroting    2027

Begroting    2028

2. Actualisatie bestaand beleid

Budgetmutatie afval

-148

0

0

0

We hebben de budgetten afval nagelopen en een aantal bijgesteld. We verwachten bijvoorbeeld structureel vanaf 2025 een hogere inzamelvergoeding (€ 88.000) voor PMD. Dit als gevolg van een hogere tonnageprijs. Daarnaast verwachten we voor de afvalinzameling - papier en karton een hogere verwerkingsvergoeding van (€ 67.000). Dit als gevolg van het oplopen van de tonnageprijs voor oud papier.
Per saldo een voordeel van € 148.000 in 2025 welke wij storten in de reserve afval. Het structurele voordeel vanaf 2026 van € 151.000 verwerken wij in de begroting 2026 en verrekenen wij met de afvalstoffenheffing. Dit betreft een budgettair neutrale wijziging en is programma overstijgend.  

Budgetmutatie afval GFT en restafval en mutatie reserve afval

21

0

0

0

Op basis van het de Milieusamenwerking Regio Arnhem (MRA) zijn er nieuwe verwerkingscontracten afgesloten waarbij voor GFT voor duurzamere verwerking is gekozen. Op grond hiervan hebben wij de budgetten voor afvalinzameling - GFT en restafval (huishoudelijk) bijgesteld.
-Voor afvalinzameling - GFT verwachten wij in 2025 hogere verwerkingskosten (€ 156.000), dit als gevolg van een hogere prijs per ton van € 42,75 met ingang van 1 juli 2025.
-Voor afvalinzameling - restafval (huishoudelijk) verwachten wij lagere verwerkingskosten (€ 135.000), dit als gevolg van een lagere prijs van € 5,62 per ton met ingang van 1 april 2025.  
Per saldo een nadeel van € 21.000 in 2025 welke wij onttrekken aan de reserve afval. Dit betreft een budgettair neutrale wijziging en is programma overstijgend.  

Vanaf 2026 verwachten wij structureel hogere verwerkingskosten (€ 273.000) voor afvalinzameling - GFT en structureel lagere verwerkingskosten (€ 141.000) voor afvalinzameling - restafval. Per saldo een structureel nadeel van € 132.000 in 2026 welke wij verrekenen met de afvalstoffenheffing in de begroting 2026. Dit betreft een budgettair neutrale wijziging en is programma overstijgend.  

Budgetmutatie opvang en begeleiding vluchtelingen

0

130

0

0

Bij de jaarrekening 2023 is een bestemmingsreserve gecreëerd m.b.t. extra kosten in het kader van de opvang en inburgering van vluchtelingen. Hierbij zal worden ingezet op taallessen, aanpassing van woningen voor grote gezinnen, het beter benutten van de bestaande woningvoorraad en de ondersteuning van dorpsinitiatieven. Wij vragen nu om voor 2026 € 130.000 uit te geven aan deze onderwerpen. Deze kosten worden ten laste gebracht van de daarvoor bestemde reserve.

5. Mutaties < € 100.000

Actualisatie onttrekking reserves kapitaallasten

-33

5

5

5

Door het faseren van de investeringen, verschuiven ook de bijbehorende reserves kapitaallasten. Deze hebben we in onderstaand journaal gecorrigeerd.

Totaal reservemutaties

-160

135

5

5

Deze pagina is gebouwd op 09/18/2025 10:42:08 met de export van 09/18/2025 10:28:19