Onderwijskansenbeleid In de afgelopen maanden hebben we in overleg met de schoolbesturen en andere partners uitvoering gegeven aan het onderwijskansenbeleid. Daar waar mogelijk zijn verbindingen gelegd met andere beleidsterreinen. In het kader van Kansrijke Start is er in Zevenaar een inloop voor kwetsbare ouders van jonge kinderen. Hier is ook aandacht voor opvoeding, gezondheid, spelend leren en voor het belang van deelname aan de peuteropvang en voorschoolse educatie. Met dit laatste zorgen we voor grotere deelname aan deze voorzieningen. En dat zorgt weer voor een betere start op de basisschool. Ook is er een Taalhuis voor ouders van jonge kinderen gestart binnen IKC de Carrousel. Hiermee wordt bijgedragen aan ondersteuning van de ouders bij lezen en schrijven en daarmee kunnen zij hun kinderen beter helpen. Leerlingenvervoer Het leerlingenvervoer maakt, naast jeugd- en Wmo vervoer, onderdeel uit van het zogenaamde doelgroepenvervoer. Op basis van het verbeterplan doelgroepenvervoer zijn ook voor het leerlingenvervoer allerlei verbeteringen doorgevoerd. De aanvraagprocedure voor het schooljaar 2025-2026 is voor het eerst helemaal op basis van het in 2024 vastgestelde beleid uitgevoerd. De procedure is goed verlopen en heeft geleid tot zo'n 30 minder leerlingen in het vervoer via de BVO DRAN. In het 4e kwartaal 2025 ontvangt u in een evaluatie over het doelgroepenvervoer meer informatie over het leerlingenvervoer. Volwasseneneducatie Aan het nieuwe regioplan volwasseneneducatie Midden-Gelderland voor de periode 2025-2028 wordt in Zevenaar uitvoering gegeven door het Liemers Taalhuis. Voor het Liemers taalhuis wordt jaarlijks een nieuw jaarplan opgesteld. Monitoring gebeurt via de landelijke registratietool MATCH en middels de jaarlijkse impactmeting van professor Maurice de Greef. De Liemerse aanbieders hebben voor hun aanbod nieuwe WEB subsidies aan kunnen vragen bij de regio en deze ook toegekend gekregen om voor Zevenaar passend aanbod te kunnen voortzetten voor inwoners met een (digi)taalvraag. In september 2025 wordt vanuit de regionale WEB subsidies voor de tweede keer de training 'herkennen & doorverwijzen' aangeboden aan consulenten en medewerkers van de gemeente, zodat we als gemeente beter ingericht zijn als vindplaats voor inwoners met een (digi)taalvraag. Onderwijshuisvesting We zijn bezig met de definitiefase voor IKC De Wissel. We verwachten in najaar 2025 een voorstel voor het beschikbaar stellen van het voorbereidingskrediet en het reserveren van het bouwkrediet aan de raad ter besluitvorming voor te leggen. Op de beoogde locatie voor IKC De Wissel is op dit moment de Taalschool gehuisvest. Binnen de regio van de Taalschool zijn afspraken gemaakt om gezamenlijk te onderzoeken waar de Taalschool, bij voorkeur vanaf schooljaar 2026/2027, gehuisvest kan worden voor een periode van 4 jaar. Door de zeer beperkte mogelijkheden binnen het maatschappelijk vastgoed wordt nu georiënteerd op locaties nabij bestaande basisscholen. Ook zal er worden gekeken voor een structurele oplossing. Hierbij gaat de voorkeur uit naar huisvesten bij/in een bestaande basisschool. Eind 2024 hebben wij de initiatieffase voor het project Heerenmäten/Zonegge kunnen afronden. In 2025 gaan we verder met de definitiefase voor het verder onderzoeken en uitwerken van de haalbaarheid. In maart 2025 heeft de gemeenteraad het benodigde budget hiervoor beschikbaar gesteld. Dit verwachten we in najaar/winter 2025 af te ronden. Bij positieve uitkomst zal er dan ook een raadsvoorstel worden voorgelegd ter besluitvorming. Het IHP primair onderwijs is in juni 2025 door de raad geamendeerd vastgesteld. In juli 2025 is er binnen de gemeenschappelijke regeling huisvesting voortgezet onderwijs de Liemers (GRHVOL) een start gemaakt voor een regionaal IHP-VO (voortgezet onderwijs). Dit IHP-VO hopen wij eind 2025 af te ronden. Ook dit IHP-VO zal ter besluitvorming worden voorgelegd aan de betreffende gemeenteraden en onderdeel worden van het vastgestelde IHP-PO. De kosten hiervoor worden door Zevenaar als vestigingsgemeente betaald maar in 2026 verrekend binnen de GRHVOL. |