6. Sociaal domein

Wat doen we?

Naam resultaat

Status 1e VGR

Status 2e VGR

6.1.1 Bestendigen en versterken samenwerking armoedeplatform

2022-2026

6.1.2 Wij synchroniseren waar mogelijk de inkomensgrenzen van minimaregelingen

2022-2025

6.2.2 Wij bieden een herkenbare toegang tot het sociaal domein

2023-2025

6.2.3 Wij verbeteren de afspraken en sturen op het aantal contracten met (regionale) aanbieders van jeugdzorg en wmo

2022-2026

6.2.4 Wij werken efficiënt en eenvoudig in het sociaal domein

2022-2026

6.2.6 Wij volgen de landelijke (financiële) ontwikkelingen rondom jeugdzorg

2022-2026

6.4.1 Wij willen een passende uitvoering van de Participatiewet

2022-2025

6.1 Verruimen van de inkomensondersteuning voor meer bestaanszekerheid van inwoners

6.1.1 Bestendigen en versterken samenwerking armoedeplatform

2022-2026

We evalueren de aanpak van de bestrijding van armoede zoals beschreven in de beleidsnotitie armoede en schulden voor de periode 2019-2022. Ook laten we een minima-effectrapportage door het NIBUD uitvoeren, waarbij de financiële gevolgen van het synchroniseren van de inkomensgrens voor inwoners inzichtelijk wordt. Tevens zullen we het NIBUD vragen om inzichtelijk te maken voor welke huishoudtypen er mogelijk sprake is van een armoedeval. Daarnaast kijken we naar wat het verhogen van de inkomensgrens voor de inwoner aan welzijn en preventie oplevert. De uitkomsten van het NIBUD-onderzoek en van de beleidsevaluatie bespreken we met het armoedeplatform. De uitkomsten verwerken we in een nieuwe Beleidsnota armoede en schulden. Samenwerking met het armoedeplatform bestendigen en versterken we.

Status
1e VGR

Status
2e VGR

Stand van zaken

Volgens plan

Volgens plan

De beleidsregels bijzondere bijstand en minimabeleid zijn naar verwachting eind september 2025 gewijzigd vastgesteld. De uitkomsten van het NIBUD onderzoek worden hierin meegenomen. In september 2025 is een armoedeplatform gehouden samen met 1Stroom. Tijdens dit platform zijn de actualiteiten in minimabeleid toegelicht zoals aansluiting bij De Voorzieningenwijzer en wat dat betekent voor onze inwoners en waar dit voor nadere verbinding en samenwerking kan zorgen tussen de Ketenpartners.

6.1.2 Wij synchroniseren waar mogelijk de inkomensgrenzen van minimaregelingen

2022-2025

De ambitie is om dezelfde inkomensgrens te gebruiken voor alle regelingen. Zo is het voor inwoners eenvoudiger te bepalen wanneer zij op welke hulp kunnen rekenen. De inkomensgrenzen voor de minimaregelingen zijn, op de individuele inkomenstoeslag (110%) en de collectieve zorgverzekering (140%, derde pakket) na, allemaal gesteld op 120%. We onderzoeken verdere synchronisatie van de inkomensgrenzen.

Status
1e VGR

Status
2e VGR

Stand van zaken

Niet volgens plan

Volgens plan

De beleidsregels bijzondere bijstand en minimaregelingen 2026 zijn in september 2025 gewijzigd vastgesteld. Waar mogelijk is er ingezet op synchronisatie van de inkomensgrenzen.  

6.2 Ondersteunen van inwoners door passende jeugd- en maatschappelijke zorg, hulp en ondersteuning aan te bieden

6.2.2 Wij bieden een herkenbare toegang tot het sociaal domein

2023-2025

De toegang tot het sociaal domein moet zowel fysiek, telefonisch als elektronisch te benaderen zijn. De inwoner met een ondersteuningsvraag kan rekenen op goede informatie en advies, kortdurende ondersteuning, verwerking van een hulpvraag, een beschikking en/of een doorverwijzing naar een ander loket, zoals het Centrum voor Indicatiestelling Zorg (CIZ) voor ondersteuning vanuit de Wet Langdurige Zorg of zorg op basis van de Zorgverzekeringswet (ZVW).
De komende jaren zetten wij in op het bieden van een integrale intake voor inwoners met ondersteuningsvragen. Daarbij kijken wij ook naar integrale dienstverlening. Ook voor andere professionals, die contact hebben met inwoners van de gemeente Zevenaar is de toegang tot hulp en ondersteuning een herkenbare en belangrijke partner. Voor inwoners die geen ondersteuningsvraag hebben (maar wel problemen kennen) en multi-probleem casussen bieden wij een integrale aanpak van de vraagstukken.

Status
1e VGR

Status
2e VGR

Stand van zaken

Volgens plan

Volgens plan

Wij bieden een herkenbare toegang tot het sociaal domein. Het begrip ‘toegang’ verwijst naar de manieren waarop inwoners met een ondersteunings- of zorgvraag contact kunnen leggen, niet alleen met de gemeente, maar ook via de sociale basis en de basisinfrastructuur, en naar hoe de beschikbaarheid van hulp of zorg voor hen wordt georganiseerd.

Jeugd
Voor Jeugd is het Klant Contact Centrum (KCC) het eerste aanspreekpunt. Het KCC verbindt de vragen die zij krijgen door naar het juiste team binnen het sociaal domein. Er zijn sinds kort screeners binnen team jeugd die de juiste aanvragen selecteren voor jeugd. Ook is er een bureaudienst voor directe vragen vanuit professionals. Dit loopt ook via het KCC. Een andere ontwikkeling is dat er in het najaar 2025 een digitaal aanmeldformulier komt voor inwoners. Voor jeugd is de toegang hiermee ook elektronisch te benaderen. En het formulier helpt de inwoner om zijn hulpvraag te formuleren, in plaats van te kijken naar het aanbod. We behouden dat jeugdconsulenten vaste contactpersoon blijven van een gezin of cliënt; dit is prettig voor de inwoner en werkt efficiënt.

Wmo
Voor Wmo is het Klant Contact Centrum (KCC) het eerste aanspreekpunt. Het KCC vangt vragen af waar dat mogelijk is, denk aan algemene vragen over het aanvraagproces, informatie over eigen bijdragen of voorzieningen. Wanneer de vraag complexer is of inhoudelijke beoordeling vraagt, wordt deze direct doorgezet naar het team Wmo. Binnen het team Wmo is dagelijks een consulent beschikbaar via de bereikbaarheidsdienst. Deze dienst zorgt ervoor dat doorgezette vragen snel worden opgepakt en inwoners of professionals worden geholpen met vragen.
Daarnaast is de toegang tot Wmo ook digitaal beschikbaar via een contactformulier op de website. Inwoners vinden hier informatie over wie in aanmerking komt voor Wmo, welke ondersteuning geboden kan worden, hoe het aanvraagproces verloopt en kunnen hier ook zelf een aanvraag starten.

Sterke Lokale Teams
Met de ontwikkeling naar Sterke Lokale Teams is de visie dat we binnen de toegang een team hebben van professionals die integraal, generalistisch, interdisciplinair en outreachend ondersteuning en dienstverlening bieden aan de inwoners.
Overall zal de nieuwe visie sociaal domein 2024-2040 in sterke mate bijdragen aan de integrale blik.

6.2.3 Wij verbeteren de afspraken en sturen op het aantal contracten met (regionale) aanbieders van jeugdzorg en wmo

2022-2026

De kwaliteit van de zorg aan onze jeugdigen monitoren we continu door middel van cliëntervaringsonderzoeken, accountgesprekken en controle op doelmatigheid, rechtmatigheid en kwaliteit. In de aanbestedingstrajecten hebben wij altijd aandacht voor de kwaliteit van de zorg. Voor wat betreft contracten met jeugdhulpaanbieders en Wmo-zorgaanbieders sluiten we aan bij de regionaal aangestuurde inkooptrajecten van de MGR sociaal domein Centraal Gelderland. Bij iedere inkoopronde sturen wij op het afsluiten van langer lopende contracten en het verminderen van het aantal aanbieders.

Status
1e VGR

Status
2e VGR

Stand van zaken

Volgens plan

Volgens plan

De verlenging en/of nieuwe inkoop van contracten is een doorlopend proces. We kijken kritisch naar bestaande afspraken en convenanten en sturen op kwaliteit. Zevenaar heeft een actieve rol in de regionale werkgroepen.

6.2.4 Wij werken efficiënt en eenvoudig in het sociaal domein

2022-2026

Binnen het sociaal domein willen we werken vanuit vertrouwen met minder regeldruk en betere efficiëntie. We hebben de ambitie om een betere balans tussen uitgaven en daadwerkelijke zorg te realiseren en minder geld te besteden aan administratieve taken. Met eenvoudig werken willen we geld besparen, aangezien onnodige regels en processen geld kosten. Door te vertrouwen op onze professionals binnen het sociaal domein is er minder verantwoording en administratie nodig.

Status
1e VGR

Status
2e VGR

Stand van zaken

Volgens plan

Volgens plan

We volgen de regionale en landelijke ontwikkelingen (hervormingsagenda en toekomstscenario) waarbij minder regeldruk, een eenduidige werkwijze en betere monitoring hoog op de agenda staan. We volgen en anticiperen op deze ontwikkelingen. We toetsen de werkprocessen binnen jeugd intern op efficiëntie en noodzaak en op de regionale herstructurering die eraan komt.
Binnen de Wmo worden werkprocessen getoetst op efficiëntie en noodzaak. Voor huishoudelijke ondersteuning is hiervoor een pilot uitgevoerd, waarbij het proces van aanvraag tot en met melding samen met Dienstverlening lean is ingericht. Dit heeft geleid tot een eenvoudiger werkproces en een kortere wachttijd voor inwoners. Op basis van de positieve resultaten wordt deze werkwijze breder toegepast op andere Wmo-processen. Doel is om de dienstverlening efficiënter te organiseren en inwoners sneller te helpen, met behoud van kwaliteit. Daarnaast wordt steeds meer uitvoering gegeven aan het zgn. passend beschikken. Dat betekent dat de duur van de ondersteuning in de beschikking zoveel mogelijk aansluit op de specifieke situatie van de inwoner. Met deze werkwijze wordt het aantal heronderzoeken vermindert, de uitvoering efficiënter en eenvoudiger en het biedt inwoners die langdurige of blijvende ondersteuning nodig hebben meer rust en zekerheid.

6.2.6 Wij volgen de landelijke (financiële) ontwikkelingen rondom jeugdzorg

2022-2026

Sinds de invoering van de Jeugdwet (2015) is jeugdzorg voortdurend in ontwikkeling. Wij nemen actief deel aan relevante regionale overleggen (via de MGR sociaal domein Centraal Gelderland) en blijven op de hoogte van de ontwikkelingen en oefenen waar mogelijk invloed uit.
Wij volgen de ontwikkelingen via de VNG nauwgezet. Verder volgen wij ook de landelijke ontwikkelingen op het gebied van innovatie. Best–practices nemen we (indien mogelijk) over in Zevenaar.

Status
1e VGR

Status
2e VGR

Stand van zaken

Volgens plan

Volgens plan

Zevenaar heeft een actieve rol in de regio en is nauw betrokken bij de ontwikkelingen rondom de Hervormingsagenda Jeugd en het Toekomstscenario Kind en Gezinsbescherming, zowel op beleids- als bestuurlijk niveau. De zeven Gelderse jeugdhulpregio’s (G7) werken samen om de beschikbaarheid en bereikbaarheid van hoogspecialistische jeugdhulp (‘essentiële functies’) te verbeteren. Samen als jeugdhulpregio’s, maar ook samen met zorgaanbieders, ervaringsdeskundigen, onderwijs en verwijzers. De deskundigencommissie voor de Hervormingsagenda bekijkt hoe het gaan met de uitvoering van de Hervormingsagenda en of dit op de lange termijn het gewenste effect heeft op de uitgaven.

6.4 Stimuleren van de deelname van meer inwoners aan het arbeidsproces

6.4.1 Wij willen een passende uitvoering van de Participatiewet

2022-2025

We houden meer rekening met de menselijke maat bij de uitvoering van de Participatiewet, bijvoorbeeld door het aanpakken van hardheden en knelpunten bij de uitvoering van de Participatiewet. Daarbij hebben we tevens aandacht voor de vorm van onze handhaving.

Status
1e VGR

Status
2e VGR

Stand van zaken

Volgens plan

Volgens plan

De Participatiewet wordt de komende jaren herzien omdat deze als complex werd ervaren, onvoldoende uitging van vertrouwen en niet in alle opzichten de gestelde doelen bereikt. Het ministerie van SZW stelde een programmaplan op, bestaande uit drie zogenaamde ‘sporen’, waarmee de Participatiewet weer in ‘balans’ wordt gebracht. Deze wetswijziging vraagt de nodige aanpassingen in de gemeentelijke uitvoeringspraktijk. Het voorstel is op 22 april aangenomen door de Tweede Kamer.

Met de wijzigingen van de Participatiewet geeft de regering invulling aan het zogenoemde spoor 1 van het bredere programma ‘Participatiewet in balans’. Overkoepelend wil de regering met dit voorstel in de uitvoering van de Participatiewet de mens meer centraal stellen en van vertrouwen uitgaan. Ook vereenvoudiging van regelgeving is een belangrijk aandachtspunt.

Spoor 1: Maatregelen op korte termijn.
Spoor 2: Fundamentele herziening van de Participatiewet.
Spoor 3: Vakmanschap

Als Zevenaar geven we al invulling aan een aantal voorgestelde maatregelen op korte termijn, bijvoorbeeld de zoektermijn voor jongeren en een verkorte aanvraagprocedure voor inwoners die her-instromen na een periode van werk. Ook op de lange termijn loopt Zevenaar vooruit op de wet, door te investeren in scholing van de klantmanagers en hen deel te laten nemen aan het kwaliteitsregister (KRSD) en lidmaatschap van de beroepsvereniging.

Deze pagina is gebouwd op 09/18/2025 10:42:08 met de export van 09/18/2025 10:28:19