Naam resultaat | Status 1e VGR | Status 2e VGR | |
|---|---|---|---|
6.1.1 Bestendigen en versterken samenwerking armoedeplatform | 2022-2026 |
|
|
6.1.2 Wij synchroniseren waar mogelijk de inkomensgrenzen van minimaregelingen | 2022-2025 |
|
|
6.2.2 Wij bieden een herkenbare toegang tot het sociaal domein | 2023-2025 |
|
|
6.2.3 Wij verbeteren de afspraken en sturen op het aantal contracten met (regionale) aanbieders van jeugdzorg en wmo | 2022-2026 |
|
|
6.2.4 Wij werken efficiënt en eenvoudig in het sociaal domein | 2022-2026 |
|
|
6.2.6 Wij volgen de landelijke (financiële) ontwikkelingen rondom jeugdzorg | 2022-2026 |
|
|
6.4.1 Wij willen een passende uitvoering van de Participatiewet | 2022-2025 |
|
|
6.1 Verruimen van de inkomensondersteuning voor meer bestaanszekerheid van inwoners |
|---|
6.1.1 Bestendigen en versterken samenwerking armoedeplatform | 2022-2026 | ||
We evalueren de aanpak van de bestrijding van armoede zoals beschreven in de beleidsnotitie armoede en schulden voor de periode 2019-2022. Ook laten we een minima-effectrapportage door het NIBUD uitvoeren, waarbij de financiële gevolgen van het synchroniseren van de inkomensgrens voor inwoners inzichtelijk wordt. Tevens zullen we het NIBUD vragen om inzichtelijk te maken voor welke huishoudtypen er mogelijk sprake is van een armoedeval. Daarnaast kijken we naar wat het verhogen van de inkomensgrens voor de inwoner aan welzijn en preventie oplevert. De uitkomsten van het NIBUD-onderzoek en van de beleidsevaluatie bespreken we met het armoedeplatform. De uitkomsten verwerken we in een nieuwe Beleidsnota armoede en schulden. Samenwerking met het armoedeplatform bestendigen en versterken we. | |||
Status | Status | ||
|
| ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
De beleidsregels bijzondere bijstand en minimabeleid zijn naar verwachting eind september 2025 gewijzigd vastgesteld. De uitkomsten van het NIBUD onderzoek worden hierin meegenomen. In september 2025 is een armoedeplatform gehouden samen met 1Stroom. Tijdens dit platform zijn de actualiteiten in minimabeleid toegelicht zoals aansluiting bij De Voorzieningenwijzer en wat dat betekent voor onze inwoners en waar dit voor nadere verbinding en samenwerking kan zorgen tussen de Ketenpartners. | |||
6.1.2 Wij synchroniseren waar mogelijk de inkomensgrenzen van minimaregelingen | 2022-2025 | ||
De ambitie is om dezelfde inkomensgrens te gebruiken voor alle regelingen. Zo is het voor inwoners eenvoudiger te bepalen wanneer zij op welke hulp kunnen rekenen. De inkomensgrenzen voor de minimaregelingen zijn, op de individuele inkomenstoeslag (110%) en de collectieve zorgverzekering (140%, derde pakket) na, allemaal gesteld op 120%. We onderzoeken verdere synchronisatie van de inkomensgrenzen. | |||
Status | Status | ||
|
| ||
Stand van zaken | Niet volgens plan | Volgens plan | |
De beleidsregels bijzondere bijstand en minimaregelingen 2026 zijn in september 2025 gewijzigd vastgesteld. Waar mogelijk is er ingezet op synchronisatie van de inkomensgrenzen. | |||
6.2 Ondersteunen van inwoners door passende jeugd- en maatschappelijke zorg, hulp en ondersteuning aan te bieden |
|---|
6.2.2 Wij bieden een herkenbare toegang tot het sociaal domein | 2023-2025 | ||
De toegang tot het sociaal domein moet zowel fysiek, telefonisch als elektronisch te benaderen zijn. De inwoner met een ondersteuningsvraag kan rekenen op goede informatie en advies, kortdurende ondersteuning, verwerking van een hulpvraag, een beschikking en/of een doorverwijzing naar een ander loket, zoals het Centrum voor Indicatiestelling Zorg (CIZ) voor ondersteuning vanuit de Wet Langdurige Zorg of zorg op basis van de Zorgverzekeringswet (ZVW). | |||
Status | Status | ||
|
| ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
Wij bieden een herkenbare toegang tot het sociaal domein. Het begrip ‘toegang’ verwijst naar de manieren waarop inwoners met een ondersteunings- of zorgvraag contact kunnen leggen, niet alleen met de gemeente, maar ook via de sociale basis en de basisinfrastructuur, en naar hoe de beschikbaarheid van hulp of zorg voor hen wordt georganiseerd. Jeugd Wmo Sterke Lokale Teams | |||
6.2.3 Wij verbeteren de afspraken en sturen op het aantal contracten met (regionale) aanbieders van jeugdzorg en wmo | 2022-2026 | ||
De kwaliteit van de zorg aan onze jeugdigen monitoren we continu door middel van cliëntervaringsonderzoeken, accountgesprekken en controle op doelmatigheid, rechtmatigheid en kwaliteit. In de aanbestedingstrajecten hebben wij altijd aandacht voor de kwaliteit van de zorg. Voor wat betreft contracten met jeugdhulpaanbieders en Wmo-zorgaanbieders sluiten we aan bij de regionaal aangestuurde inkooptrajecten van de MGR sociaal domein Centraal Gelderland. Bij iedere inkoopronde sturen wij op het afsluiten van langer lopende contracten en het verminderen van het aantal aanbieders. | |||
Status | Status | ||
|
| ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
De verlenging en/of nieuwe inkoop van contracten is een doorlopend proces. We kijken kritisch naar bestaande afspraken en convenanten en sturen op kwaliteit. Zevenaar heeft een actieve rol in de regionale werkgroepen. | |||
6.2.4 Wij werken efficiënt en eenvoudig in het sociaal domein | 2022-2026 | ||
Binnen het sociaal domein willen we werken vanuit vertrouwen met minder regeldruk en betere efficiëntie. We hebben de ambitie om een betere balans tussen uitgaven en daadwerkelijke zorg te realiseren en minder geld te besteden aan administratieve taken. Met eenvoudig werken willen we geld besparen, aangezien onnodige regels en processen geld kosten. Door te vertrouwen op onze professionals binnen het sociaal domein is er minder verantwoording en administratie nodig. | |||
Status | Status | ||
|
| ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
We volgen de regionale en landelijke ontwikkelingen (hervormingsagenda en toekomstscenario) waarbij minder regeldruk, een eenduidige werkwijze en betere monitoring hoog op de agenda staan. We volgen en anticiperen op deze ontwikkelingen. We toetsen de werkprocessen binnen jeugd intern op efficiëntie en noodzaak en op de regionale herstructurering die eraan komt. | |||
6.2.6 Wij volgen de landelijke (financiële) ontwikkelingen rondom jeugdzorg | 2022-2026 | ||
Sinds de invoering van de Jeugdwet (2015) is jeugdzorg voortdurend in ontwikkeling. Wij nemen actief deel aan relevante regionale overleggen (via de MGR sociaal domein Centraal Gelderland) en blijven op de hoogte van de ontwikkelingen en oefenen waar mogelijk invloed uit. | |||
Status | Status | ||
|
| ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
Zevenaar heeft een actieve rol in de regio en is nauw betrokken bij de ontwikkelingen rondom de Hervormingsagenda Jeugd en het Toekomstscenario Kind en Gezinsbescherming, zowel op beleids- als bestuurlijk niveau. De zeven Gelderse jeugdhulpregio’s (G7) werken samen om de beschikbaarheid en bereikbaarheid van hoogspecialistische jeugdhulp (‘essentiële functies’) te verbeteren. Samen als jeugdhulpregio’s, maar ook samen met zorgaanbieders, ervaringsdeskundigen, onderwijs en verwijzers. De deskundigencommissie voor de Hervormingsagenda bekijkt hoe het gaan met de uitvoering van de Hervormingsagenda en of dit op de lange termijn het gewenste effect heeft op de uitgaven. | |||
6.4 Stimuleren van de deelname van meer inwoners aan het arbeidsproces |
|---|
6.4.1 Wij willen een passende uitvoering van de Participatiewet | 2022-2025 | ||
We houden meer rekening met de menselijke maat bij de uitvoering van de Participatiewet, bijvoorbeeld door het aanpakken van hardheden en knelpunten bij de uitvoering van de Participatiewet. Daarbij hebben we tevens aandacht voor de vorm van onze handhaving. | |||
Status | Status | ||
|
| ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
De Participatiewet wordt de komende jaren herzien omdat deze als complex werd ervaren, onvoldoende uitging van vertrouwen en niet in alle opzichten de gestelde doelen bereikt. Het ministerie van SZW stelde een programmaplan op, bestaande uit drie zogenaamde ‘sporen’, waarmee de Participatiewet weer in ‘balans’ wordt gebracht. Deze wetswijziging vraagt de nodige aanpassingen in de gemeentelijke uitvoeringspraktijk. Het voorstel is op 22 april aangenomen door de Tweede Kamer. Met de wijzigingen van de Participatiewet geeft de regering invulling aan het zogenoemde spoor 1 van het bredere programma ‘Participatiewet in balans’. Overkoepelend wil de regering met dit voorstel in de uitvoering van de Participatiewet de mens meer centraal stellen en van vertrouwen uitgaan. Ook vereenvoudiging van regelgeving is een belangrijk aandachtspunt. Spoor 1: Maatregelen op korte termijn. Als Zevenaar geven we al invulling aan een aantal voorgestelde maatregelen op korte termijn, bijvoorbeeld de zoektermijn voor jongeren en een verkorte aanvraagprocedure voor inwoners die her-instromen na een periode van werk. Ook op de lange termijn loopt Zevenaar vooruit op de wet, door te investeren in scholing van de klantmanagers en hen deel te laten nemen aan het kwaliteitsregister (KRSD) en lidmaatschap van de beroepsvereniging. | |||
