Naam resultaat | Status 1e VGR | Status 2e VGR | |
|---|---|---|---|
8.1.2 Wij zetten een doorstroommakelaar in | 2023-2026 |
|
|
8.1.3 Wij maken jaarlijks prestatieafspraken met woningcorporaties | 2023e.v. |
|
|
8.1.4 Wij stellen een woningbouwplan voor een continue bouwstroom op en geven uitvoering aan dit plan | 2022-2026 |
|
|
8.2.1 Wij nemen deel aan de Groene Metropool Regio: opgave Groene Groeiregio | 2023-2025 |
|
|
8.2.2 Wij geven uitvoering aan de Omgevingswet | 2022-2026 |
|
|
8.2.3 Wij intensiveren participatie bij ruimtelijke plannen en wonen | 2022-2026 |
|
|
8.2.4 Wij werken samen met partners aan de realisering van het Rivierklimaatpark | 2022e.v. |
|
|
8.1 Zorgen voor een geschikte woning voor iedereen |
|---|
8.1.2 Wij zetten een doorstroommakelaar in | 2023-2026 | ||
Een doorstroommakelaar adviseert inwoners (op eigen verzoek) over welke woonsituatie het beste bij hen past. We vragen hiervoor bij een provincie een bijdrage aan vanuit de Verhuiscoachregeling. | |||
Status | Status | ||
|
| ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
Naar aanleiding van een samenwerkingsovereenkomst tussen de provincie Gelderland, de gemeenten Duiven en Westervoort, en de woningcorporaties, is begin dit jaar een verhuiscoach aangesteld. De verhuiscoach is in januari gestart en heeft als doel om in 2025 tweehonderd gesprekken te voeren. De inzet richt zich op het bevorderen van de doorstroming op de woningmarkt. In het derde en vierde kwartaal wordt onderzocht op welke manier de betrokken organisaties de inzet van de verhuiscoach kunnen voortzetten en structureel verankeren binnen hun eigen organisatie. | |||
8.1.3 Wij maken jaarlijks prestatieafspraken met woningcorporaties | 2023-e.v. | ||
In de prestatieafspraken met de woningcorporaties zetten we in op het toevoegen van sociale huurwoningen (30% van de toegevoegde woningvoorraad) en middeldure huurwoningen. Daarnaast zetten we in op verduurzaming bij bestaande woningen en bespreken we de rollen, taken en verantwoordelijkheden van de corporaties. | |||
Status | Status | ||
|
| ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
De afspraken voor 2025 zijn gemaakt en worden uitgevoerd. Daarnaast zijn de biedingen voor 2026 van de corporaties gedaan op basis van de woonzorgvisie Zevenaar 2024-2028. Samen vormt dit een goede basis voor het maken van de afspraken in 2026. | |||
8.1.4 Wij stellen een woningbouwplan voor een continue bouwstroom op en geven uitvoering aan dit plan | 2022-2026 | ||
In dit plan staat aangegeven welke woningbouw (nieuwbouw) op welke locaties de komende jaren plaatsvindt. Dit plan is afgestemd op de woningbouwbehoefte. | |||
Status | Status | ||
|
| ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
De ambitie voor de woningbouw is het toevoegen van 150 tot 200 woningen per jaar. Tot nu toe zijn er 55 woningen in 2025 opgeleverd en wij verwachten dit jaar 150 woningen op te leveren. De komende jaren streven wij erna om het aantal afgesproken woningen te blijven realiseren. Wel met de kanttekening dat het een lastige markt is en blijft vanwege een aantal complicerende ontwikkelingen op de woningmarkt. Zoals de bekende problemen met betrekking tot hoge bouw- en materiaalkosten, gebrek aan personeel, beperking van de leencapaciteit van kopers en de beschikbaarheid van energie. De gemeente heeft wel geïnvesteerd in de ontbrekende grondposities door een meer situationeel grondbeleid te gaan voeren door actief gronden voor toekomstige woningbouwontwikkelingen aan te kopen. Dit alles met als doel om meer regie te kunnen voeren op de woningbouwproductie. | |||
8.2 Uitvoeren van de Omgevingswet en ruimtelijke projecten |
|---|
8.2.1 Wij nemen deel aan de Groene Metropool Regio: opgave Groene Groeiregio | 2023-2025 | ||
Regionale samenwerking is belangrijk om doelstellingen te behalen die wij niet op lokale schaal kunnen bereiken. In de regio geven we uitvoering aan twee speerpunten: | |||
Status | Status | ||
|
| ||
Stand van zaken | Volgens plan | Gerealiseerd | |
Woondeal Leefomgeving Algemeen | |||
Voorstel raad
Wij stellen voor om dit resultaat af te sluiten. |
|---|
8.2.2 Wij geven uitvoering aan de Omgevingswet | 2022-2026 | ||
Naar verwachting treedt op 1 januari 2023 de Omgevingswet in werking. Of dat ook de definitieve datum is, zal in oktober blijken. Belangrijk is namelijk dat de ICT-problemen verholpen zijn. De implementatie van de Omgevingswet heeft een structureel effect op de gemeente als organisatie (groeiende, krimpende en veranderende capaciteit, legesopbrengsten, vervallen taken en nieuwe taken). Daarbij biedt de stelselwijziging veel decentrale beleidsruimte (keuzevrijheid) die effect gaat hebben op de organisatie en de financiën. De VNG heeft in samenwerking met een aantal gemeenten het Structureel Effectenmodel Omgevingswet ontwikkeld. Aan de hand van dit model zijn de structurele effecten van de Omgevingswet in beeld gebracht. Omdat er nog inhoudelijke beleidskeuzes gemaakt moeten worden is uitgegaan van een aantal aannames over o.a. vroegtijdige participatie, overname van de zogenaamde bruidsschat en de opzet van de nieuwe omgevingsplannen (globaal of gedetailleerd). De beschikbaar gestelde budgetten voor de invoering van de Omgevingswet zijn deels nog beschikbaar voor de transitiefase, maar behoeven wellicht nog aanvulling. De Omgevingswet vereist het vaststellen van een omgevingsvisie en 1 omgevingsplan voor het gehele grondgebied van de gemeente. Bij het opstellen van de omgevingsvisie en het omgevingsplan onderzoeken we ook de mogelijkheden voor welstandsvrij bouwen en houden we de taakstelling van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit tegen het licht. Ook verkennen we of (gedeelten van) werklocaties te transformeren zijn naar woongebieden. | |||
Status | Status | ||
|
| ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
De omgevingsvisie is 25 juni 2025 door de raad vastgesteld en wij werken op dit moment aan de pilot voor het omgevingsplan Angerlo. | |||
8.2.3 Wij intensiveren participatie bij ruimtelijke plannen en wonen | 2022-2026 | ||
Inwoners betrekken we meer en op het juiste moment bij de ruimtelijke ordening en wonen o.a. bij gebiedsgericht werken, omgevingsvisie en bouwplannen. Dit sluit aan op het nog op te stellen gemeentebrede participatiebeleid. Voor het toetsen van initiatieven werken wij met de omgevingstafel. Een omgevingstafel is een overlegstructuur waarbij een initiatief voor een ruimtelijk project vanuit verschillende invalshoeken (o.a. ruimtelijk, wonen, natuur, milieu, fysieke en sociale leefomgeving) wordt bekeken en beoordeeld. Deze is nog zeer intern gericht, maar gaan we uitbreiden en meer naar buiten richten. | |||
Status | Status | ||
|
| ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
Woningbouwplannen Locaties voor reizigers (woonwagens) Integraal gebiedsgericht werken | |||
8.2.4 Wij werken samen met partners aan de realisering van het Rivierklimaatpark | 2022-e.v. | ||
Op basis van de samenwerkingsovereenkomst die in oktober 2020 gesloten is met de gemeenten Arnhem, Duiven, Rheden, Westervoort, het waterschap Rijn en IJssel, de provincie Gelderland, de staat der Nederlanden en Natuurmonumenten nemen we in 2022 een besluit over toezegging van financiën voor de uitvoering van maatregelen in het Rivierklimaatpark. Van de gemeente Zevenaar wordt een bijdrage verwacht voor | |||
Status | Status | ||
|
| ||
Stand van zaken | Volgens plan | Niet volgens plan | |
Het plangebied van Rivierklimaatpark IJsselpoort (RKP) is onderdeel van de maatwerkregeling Ruimte voor de Rivier. Dat biedt nog mogelijkheden voor buitendijkse ruimtelijke ontwikkelingen. Ondernemers in het plangebied hebben hun ontwikkelwensen laten weten. Onderzocht wordt of deze haalbaar zijn binnen de maatwerkregeling en passen binnen het Omgevingsplan van de gemeente Zevenaar. Binnen het project RKP wordt gewerkt aan een Voorkeursvariant. Daarvoor zijn verschillende uitvoeringscenario's onderzocht. In het najaar van 2025 wordt de Voorkeursvariant inclusief uitvoeringsscenario voorgelegd aan de Stuurgroep. Bij de uitwerking van de voorkeursvariant wordt de Koestraat meegenomen. In de meerjarenbegroting 2026-2029 nemen wij voor de indexatie een aanvullend investeringsbedrag op. | |||
Voorstel raad
Kennisnemen van de stand van zaken. |
|---|
