8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Wat doen we?

Naam resultaat

Status 1e VGR

Status 2e VGR

8.1.2 Wij zetten een doorstroommakelaar in

2023-2026

8.1.3 Wij maken jaarlijks prestatieafspraken met woningcorporaties

2023e.v.

8.1.4 Wij stellen een woningbouwplan voor een continue bouwstroom op en geven uitvoering aan dit plan

2022-2026

8.2.1 Wij nemen deel aan de Groene Metropool Regio: opgave Groene Groeiregio

2023-2025

8.2.2 Wij geven uitvoering aan de Omgevingswet

2022-2026

8.2.3 Wij intensiveren participatie bij ruimtelijke plannen en wonen

2022-2026

8.2.4 Wij werken samen met partners aan de realisering van het Rivierklimaatpark

2022e.v.

8.1 Zorgen voor een geschikte woning voor iedereen

8.1.2 Wij zetten een doorstroommakelaar in

2023-2026

Een doorstroommakelaar adviseert inwoners (op eigen verzoek) over welke woonsituatie het beste bij hen past. We vragen hiervoor bij een provincie een bijdrage aan vanuit de Verhuiscoachregeling.

Status
1e VGR

Status
2e VGR

Stand van zaken

Volgens plan

Volgens plan

Naar aanleiding van een samenwerkingsovereenkomst tussen de provincie Gelderland, de gemeenten Duiven en Westervoort, en de woningcorporaties, is begin dit jaar een verhuiscoach aangesteld. De verhuiscoach is in januari gestart en heeft als doel om in 2025 tweehonderd gesprekken te voeren. De inzet richt zich op het bevorderen van de doorstroming op de woningmarkt. In het derde en vierde kwartaal wordt onderzocht op welke manier de betrokken organisaties de inzet van de verhuiscoach kunnen voortzetten en structureel verankeren binnen hun eigen organisatie.

8.1.3 Wij maken jaarlijks prestatieafspraken met woningcorporaties

2023-e.v.

In de prestatieafspraken met de woningcorporaties zetten we in op het toevoegen van sociale huurwoningen (30% van de toegevoegde woningvoorraad) en middeldure huurwoningen. Daarnaast zetten we in op verduurzaming bij bestaande woningen en bespreken we de rollen, taken en verantwoordelijkheden van de corporaties.
In de raamovereenkomst met de corporaties is 25% sociale huur opgenomen, deze passen we aan naar 30%. Wij hebben geen beleid op middeldure woningen, dit is ook niet opgenomen in woonvisies. Dat gaan we nu wel doen. Hiervoor is het nodig om de woonvisies te actualiseren. Daarin gaan we opnieuw de definitie bepalen van wat we betaalbaar vinden, rekening houdend met de huidige marktsituatie en prijsontwikkeling. Daarbij kijken we ook naar instrumenten zoals erfpacht en startersleningen.

Status
1e VGR

Status
2e VGR

Stand van zaken

Volgens plan

Volgens plan

De afspraken voor 2025 zijn gemaakt en worden uitgevoerd. Daarnaast zijn de biedingen voor 2026 van de corporaties gedaan op basis van de woonzorgvisie Zevenaar 2024-2028. Samen vormt dit een goede basis voor het maken van de afspraken in 2026.

8.1.4 Wij stellen een woningbouwplan voor een continue bouwstroom op en geven uitvoering aan dit plan

2022-2026

In dit plan staat aangegeven welke woningbouw (nieuwbouw) op welke locaties de komende jaren plaatsvindt. Dit plan is afgestemd op de woningbouwbehoefte.
Wij streven naar een continue bouwstroom door het toevoegen van 150-200 woningen per jaar. Wij kijken naar mogelijkheden om woningen sneller te realiseren. Bouwen met nieuwe technieken, bijvoorbeeld fabrieksmatig (prefab) en alternatieve materialen zoals hout, bieden kansen voor versnelling van de realisatietijd. Daarnaast bekijken we hoe wij het proces nog effectiever kunnen inrichten.
Voor leegkomende of leegstaande gebouwen bekijken we of deze een nieuwe functie kunnen krijgen, bij voorkeur wonen. We gaan hiervoor het gesprek aan met eigenaren van leegstaande objecten om te kijken of deze zich lenen voor functieverandering. Dit kan het geval zijn voor individuele objecten maar ook voor een groter gebied dat om herstructurering vraagt. Als het om ons eigen vastgoed gaat zetten we in op een combinatie van maatschappelijke functies en wonen.
Er moet voldoende capaciteit zijn om goed uitvoering te kunnen geven aan de ambitieuze bouwopgaven (meer bouwen, strakke vergunningverlening) en om uitvoering te kunnen geven aan de Omgevingswet (o.a. kortere procedures, participatie, integrale besluitvorming).

Status
1e VGR

Status
2e VGR

Stand van zaken

Volgens plan

Volgens plan

De ambitie voor de woningbouw is het toevoegen van 150 tot 200 woningen per jaar. Tot nu toe zijn er 55 woningen in 2025 opgeleverd en wij verwachten dit jaar 150 woningen op te leveren. De komende jaren streven wij erna om het aantal afgesproken woningen te blijven realiseren. Wel met de kanttekening dat het een lastige markt is en blijft vanwege een aantal complicerende ontwikkelingen op de woningmarkt. Zoals de bekende problemen met betrekking tot hoge bouw- en materiaalkosten, gebrek aan personeel, beperking van de leencapaciteit van kopers en de beschikbaarheid van energie. De gemeente heeft wel geïnvesteerd in de ontbrekende grondposities door een meer situationeel grondbeleid te gaan voeren door actief gronden voor toekomstige woningbouwontwikkelingen aan te kopen. Dit alles met als doel om meer regie te kunnen voeren op de woningbouwproductie.

8.2 Uitvoeren van de Omgevingswet en ruimtelijke projecten

8.2.1 Wij nemen deel aan de Groene Metropool Regio: opgave Groene Groeiregio

2023-2025

Regionale samenwerking is belangrijk om doelstellingen te behalen die wij niet op lokale schaal kunnen bereiken. In de regio geven we uitvoering aan twee speerpunten:
• Wonen in balans: Versnellen van de woningbouw (uitvoering Woondeal).
• Leefomgeving: Verbinden van de ruimtelijke opgaven (Opstellen verstedelijkingsstrategie en het ondertekenen van het verstedelijkingsakkoord).

Status
1e VGR

Status
2e VGR

Stand van zaken

Volgens plan

Gerealiseerd

Woondeal
Sinds maart 2023 werken we met de Woondeal 2.0. Het belangrijkste doel hiervan is het versnellen van de woningbouw, het terugdringen van de woningnood en het realiseren van betaalbare woningen. De opgave blijft echter groot. De woningmarkt staat onder druk en de vraag naar betaalbare woningen is onverminderd hoog, vooral onder starters, jongeren en ouderen. Zowel in de sociale huursector als op de koopmarkt is sprake van schaarste, met oplopende wachttijden en stijgende prijzen tot gevolg. In 2025 is de Woondeal 2.0 aangevuld met een addendum. Hierin blijft het afgesproken woningbouwvolume behouden, maar komt er nadrukkelijk aandacht voor randvoorwaarden zoals netcapaciteit, groen-blauwe ambities en mobiliteit.
De Woondeal versterkt daarnaast de samenwerking en het partnerschap tussen betrokken partijen. Dit biedt niet alleen continuïteit en zekerheid voor marktpartijen en woningcorporaties, maar ook ruimte voor kennisdeling en het inzetten van specialistische expertise. Jaarlijks wordt een woningmarktmonitor opgesteld, en in 2025 wordt daarnaast gewerkt aan een regionaal woningmarktonderzoek.
Tot slot is er expliciete aandacht voor toekomstbestendig bouwen en de huisvesting van aandachtsgroepen. Hiervoor zijn regionale afspraken gemaakt, met als doel de gezamenlijke opgave effectief aan te pakken.

Leefomgeving
De ruimtelijke opgaven zoals wonen, leefomgeving, economie, mobiliteit en energie zijn de afgelopen jaren uitgewerkt op regionaal niveau. In de recent vastgestelde Omgevingsvisie Zevenaar 2040 zijn deze ruimtelijke opgaven in de regionale context ook expliciet benoemd. Vanuit de Verstedelijkingsstrategie (2022) en het regioarrangement (2023) is de afgelopen periode gewerkt aan de verdere uitvoering in de gebiedsagenda De Liemers. We zijn in regionaal verband concreet aan de slag gegaan met de twee geformuleerde pijlers vanuit de gebiedsagenda: onderzoeken spoorzones (woningbouw, mobiliteit en economie) en het versterken, behouden van stedelijk uitloopgebied (leefomgeving). Samen met de provincie en de regio hebben we onderzoeken uitgevoerd en gebiedsprocessen doorlopen.

Algemeen
Wij nemen deel aan de regionale agenda 2025-2028 van de GMR. Deelname is een continue proces. Om die reden stellen wij voor dit resultaat af te sluiten. Voor zover aan de orde, worden binnen de GMR opgestelde beleidsdocumenten via de reguliere procedure ter besluitvorming aan u aangeboden.

Voorstel raad

Wij stellen voor om dit resultaat af te sluiten.

8.2.2 Wij geven uitvoering aan de Omgevingswet

2022-2026

Naar verwachting treedt op 1 januari 2023 de Omgevingswet in werking. Of dat ook de definitieve datum is, zal in oktober blijken. Belangrijk is namelijk dat de ICT-problemen verholpen zijn. De implementatie van de Omgevingswet heeft een structureel effect op de gemeente als organisatie (groeiende, krimpende en veranderende capaciteit, legesopbrengsten, vervallen taken en nieuwe taken). Daarbij biedt de stelselwijziging veel decentrale beleidsruimte (keuzevrijheid) die effect gaat hebben op de organisatie en de financiën. De VNG heeft in samenwerking met een aantal gemeenten het Structureel Effectenmodel Omgevingswet ontwikkeld. Aan de hand van dit model zijn de structurele effecten van de Omgevingswet in beeld gebracht. Omdat er nog inhoudelijke beleidskeuzes gemaakt moeten worden is uitgegaan van een aantal aannames over o.a. vroegtijdige participatie, overname van de zogenaamde bruidsschat en de opzet van de nieuwe omgevingsplannen (globaal of gedetailleerd). De beschikbaar gestelde budgetten voor de invoering van de Omgevingswet zijn deels nog beschikbaar voor de transitiefase, maar behoeven wellicht nog aanvulling.

De Omgevingswet vereist het vaststellen van een omgevingsvisie en 1 omgevingsplan voor het gehele grondgebied van de gemeente. Bij het opstellen van de omgevingsvisie en het omgevingsplan onderzoeken we ook de mogelijkheden voor welstandsvrij bouwen en houden we de taakstelling van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit tegen het licht. Ook verkennen we of (gedeelten van) werklocaties te transformeren zijn naar woongebieden.

Status
1e VGR

Status
2e VGR

Stand van zaken

Volgens plan

Volgens plan

De omgevingsvisie is 25 juni 2025 door de raad vastgesteld en wij werken op dit moment aan de pilot voor het omgevingsplan Angerlo.

8.2.3 Wij intensiveren participatie bij ruimtelijke plannen en wonen

2022-2026

Inwoners betrekken we meer en op het juiste moment bij de ruimtelijke ordening en wonen o.a. bij gebiedsgericht werken, omgevingsvisie en bouwplannen. Dit sluit aan op het nog op te stellen gemeentebrede participatiebeleid. Voor het toetsen van initiatieven werken wij met de omgevingstafel. Een omgevingstafel is een overlegstructuur waarbij een initiatief voor een ruimtelijk project vanuit verschillende invalshoeken (o.a. ruimtelijk, wonen, natuur, milieu, fysieke en sociale leefomgeving) wordt bekeken en beoordeeld. Deze is nog zeer intern gericht, maar gaan we uitbreiden en meer naar buiten richten.
Wij kijken kritisch naar het idee van de conceptaanvraag zoals wij deze momenteel hanteren. We toetsen in een vroeg stadium (idee fase) het initiatief op kansrijkheid. Hierdoor geven we wooninitiatieven van inwoners en ontwikkelaars meer kans en we kunnen sneller besluiten. Ook voorkomen we hiermee dat een initiatiefnemer veel voorbereidingskosten moet maken. Bij het herinrichten van een wijk, zetten we in op wijkgericht werken.

Status
1e VGR

Status
2e VGR

Stand van zaken

Volgens plan

Volgens plan

Woningbouwplannen
Om de plannen te beoordelen, werken wij met de intake- en omgevingstafel. Deze aanpak is voornamelijk intern gericht. Bij de intaketafel wordt de bestuurlijke en maatschappelijke wenselijkheid getoetst. Bij de omgevingstafel worden de aanvragen integraal besproken en voorzien van een advies voor verdere behandeling. Dit wordt tevens gedaan om vanuit alle disciplines sneller de aanvraag te kunnen beoordelen.

Locaties voor reizigers (woonwagens)
Voor het vraagstuk rondom het tekort aan woonwagenlocaties hebben we met de sector stappen gezet. Doel is te kunnen voorzien in de behoefte aan standplaatsen op bestaande locaties of nieuwe locaties.
Voor de bestaande locaties zijn de ruimtelijke onderzoeken gestart die nodig zijn voor de uitbreiding van standplaatsen. Wij blijven in gesprek met de klankbordgroep van woonwagenbewoners en belanghebbenden om het proces verder vorm te geven. Daarnaast is er budget voor het inzetten van een projectleider Woonwagens.

Integraal gebiedsgericht werken
Eind 2024 is de programmamanager integraal wijkgericht werken gestart. Deze programmamanager heeft de taak een uitvoeringsprogramma op te stellen en integraal gebiedsgericht werken te promoten. Dit gebeurt door interne en externe verbindingen te leggen en de samenwerking tussen betrokken partijen te stimuleren, zoals woningcorporaties, huurdersverenigingen, welzijns- en zorginstellingen, wijkagenten en verschillende domeinen binnen onze gemeente.

8.2.4 Wij werken samen met partners aan de realisering van het Rivierklimaatpark

2022-e.v.

Op basis van de samenwerkingsovereenkomst die in oktober 2020 gesloten is met de gemeenten Arnhem, Duiven, Rheden, Westervoort, het waterschap Rijn en IJssel, de provincie Gelderland, de staat der Nederlanden en Natuurmonumenten nemen we in 2022 een besluit over toezegging van financiën voor de uitvoering van maatregelen in het Rivierklimaatpark. Van de gemeente Zevenaar wordt een bijdrage verwacht voor
• Het verbeteren (verkeersveiliger maken) van de Marsweg.
• De opwaardering van de entrees van het gebied.
• Een algemene kwaliteitsimpuls.
• De aanleg van struinroutes.

Status
1e VGR

Status
2e VGR

Stand van zaken

Volgens plan

Niet volgens plan

Het plangebied van Rivierklimaatpark IJsselpoort (RKP) is onderdeel van de maatwerkregeling Ruimte voor de Rivier. Dat biedt nog mogelijkheden voor buitendijkse ruimtelijke ontwikkelingen. Ondernemers in het plangebied hebben hun ontwikkelwensen laten weten. Onderzocht wordt of deze haalbaar zijn binnen de maatwerkregeling en passen binnen het Omgevingsplan van de gemeente Zevenaar. Binnen het project RKP wordt gewerkt aan een Voorkeursvariant. Daarvoor zijn verschillende uitvoeringscenario's onderzocht. In het najaar van 2025 wordt de Voorkeursvariant inclusief uitvoeringsscenario voorgelegd aan de Stuurgroep. Bij de uitwerking van de voorkeursvariant wordt de Koestraat meegenomen. In de meerjarenbegroting 2026-2029 nemen wij voor de indexatie een aanvullend investeringsbedrag op.

Voorstel raad

Kennisnemen van de stand van zaken.

Deze pagina is gebouwd op 09/18/2025 10:42:08 met de export van 09/18/2025 10:28:19