0. Bestuur en ondersteuning

Wat kost het?

Wat kost het?

Exploitatie (bedragen x € 1.000)

Begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

Baten

Primitieve begroting 2025-2028

124.048

118.361

118.969

119.166

1e voortgangsrapportage 2025

448

2.031

2.283

2.481

Kadernota 2026

0

407

407

407

Wijzigingen tot de 2e voortgangsrapportage 2025

-1.620

-2.221

-1.875

-1.875

Totale baten tot de 2e voortgangsrapportage

122.876

118.578

119.783

120.178

Mutaties in deze voortgangsrapportage (baten)

1. Autonome ontwikkelingen

2.492

8.028

7.409

3.668

Actualisatie budget rentelasten

4

0

0

0

Algemene uitkering - meicirculaire 2025

2.488

8.028

7.409

3.668

2. Actualisatie bestaand beleid

-260

0

0

0

Fasering budget vastgoed in verband met verkoopopbrengst

-260

0

0

0

Totaal gemuteerde baten

2.232

8.028

7.409

3.668

Totale baten in deze voortgangsrapportage

125.109

126.606

127.192

123.846

Lasten

Primitieve begroting 2025-2028

28.787

28.644

28.895

27.896

1e voortgangsrapportage 2025

1.181

482

494

324

Kadernota 2026

0

-2.883

-4.558

-5.923

Wijzigingen tot de 2e voortgangsrapportage 2025

-1.011

-1.802

-1.826

-1.826

Totale lasten tot de 2e voortgangsrapportage

28.956

24.441

23.005

20.471

Mutaties in deze begroting (lasten)

1. Autonome ontwikkelingen

830

3.070

3.070

3.070

Actualisatie budget rentelasten

-223

0

0

0

Algemene uitkering - meicirculaire 2025

878

3.070

3.070

3.070

Budgetmutatie Tweede Kamerverkiezingen

175

0

0

0

2. Actualisatie bestaand beleid

-1.446

118

118

43

Actualisatie afschrijvingen

-368

10

10

10

Actualisatie investeringen duurzaamheidsmaatregelen eigen organisatie

0

33

33

33

Bijdrage GR SDL - RID

-210

0

0

0

Budgetmutatie inhuur derden wegens ziekte

300

0

0

0

Budgetmutatie leges omgevingsvergunningen

100

0

0

0

Budgetmutatie zorgkosten WMO en jeugd

-1.118

0

0

0

Fasering budget aanbesteding applicaties Sociaal Domein

-150

75

75

0

Fasering budget vastgoed in verband met verkoopopbrengst

0

0

0

0

5. Mutaties < € 100.000

244

48

-2

-2

Actualisatie budget dotatie voorziening Riverparc

-2

-2

-2

-2

Budgetmutatie ARBO

75

0

0

0

Budgetmutatie Catering Turmac

50

50

0

0

Budgetmutatie extern juridisch advies

50

0

0

0

Budgetmutatie gezinscoaches jeugdhulp

0

0

0

0

Budgetmutatie rentelasten grondexploitaties bedrijventerreinen

5

0

0

0

Budgetmutatie rentelasten grondexploitaties woningbouw

66

0

0

0

Totaal gemuteerde lasten

-373

3.235

3.185

3.110

Totale lasten tot de voortgangsrapportage

28.584

27.677

26.191

23.582

Resultaat voor bestemming

96.525

98.929

101.002

100.265

Onttrekkingen

Primitieve begroting 2025-2028

451

462

450

358

1e voortgangsrapportage 2025

262

-26

-14

-95

Kadernota 2026

0

0

0

0

Wijzigingen tot de 2e voortgangsrapportage 2025

4.938

0

0

0

2e voortgangsrapportage 2025

0

0

0

0

Totaal onttrekkingen reserves

5.651

436

436

262

Toevoegingen

Primitieve begroting 2025-2028

0

0

0

0

1e voortgangsrapportage 2025

0

0

0

0

Kadernota 2026

0

0

0

0

Wijzigingen tot de 2e voortgangsrapportage 2025

4.918

0

0

0

2e voortgangsrapportage 2025

0

0

0

0

Totaal toevoegingen reserves

4.918

0

0

0

Saldo reserve mutaties

733

436

436

262

Resultaat na bestemming

97.258

99.365

101.437

100.527

tableCell49

tableCell50

tableCell51

tableCell52

tableCell44

tableCell45

tableCell46

tableCell47

TOELICHTING FINANCIËLE ONTWIKKELINGEN

tableCell39

tableCell40

tableCell41

tableCell42

Mutaties exploitatie (bedragen x € 1.000)

Begroting    2025

Begroting    2026

Begroting    2027

Begroting    2028

1. Autonome ontwikkelingen

Actualisatie budget rentelasten

228

0

0

0

Door een lagere werkelijke financieringsbehoefte dan begroot verwachten we een voordeel op rentelasten van € 253.000.

Algemene uitkering - meicirculaire 2025

1.610

4.958

4.339

598

In de meicirculaire 2025 is een compensatie opgenomen voor loon- en prijsontwikkeling. Dit bedrag reserveren wij voor indexatie van de verschillende onderdelen in onze begroting. Daarnaast zijn voor de jaren 2025 tot en met 2027 extra middelen beschikbaar gesteld voor jeugdzorg en voor demping terugval gemeentefonds. Hierover informeerden wij u in juni 2025 met raadsinformatiebrief Z/25/495392.

Budgetmutatie Tweede Kamerverkiezingen

-175

0

0

0

Door de val van het kabinet vinden op 29 oktober 2025 vervroegde Tweede Kamerverkiezingen plaats. De kosten van deze verkiezingen zijn niet begroot en dienen daarom bijgeraamd te worden. De standaard kosten voor een verkiezing zijn € 105.000. Door prijsstijgingen voor o.a. drukwerk, portokosten en huur materialen is er een extra budget van € 10.000 nodig. Om de verkiezingen te organiseren is de inzet van medewerkers van de afdeling Publiekszaken nodig. Om de reguliere dienstverlening aan de inwoners te garanderen, vragen we een budget van € 60.000 aan. De hoogte van de vergoeding vanuit het ministerie voor deze Tweede Kamerverkiezing is nog niet bekend.

2. Actualisatie bestaand beleid

Actualisatie afschrijvingen

368

-10

-10

-10

Jaarlijks worden de afschrijvingslasten geactualiseerd. Voor 2025 geeft dit een voordeel van € 591.000. Dit voordeel wordt veroorzaakt door het faseren van investeringen. Hierdoor verschuift de start van de afschrijvingslast mee. Dit werkt door in diverse programma's.

Actualisatie investeringen duurzaamheidsmaatregelen eigen organisatie

0

-33

-33

-33

Uit het investeringsbudget duurzaamheidsmaatregelen eigen organisatie kan budget worden overgeheveld naar andere investerings- of groot onderhoud budgetten. Wij hevelen voor de volgende onderdelen budget over naar:
*het investeringsbudget revitalisatie wegen Schrijvershoek € 65.000 (het investeringsbudget wordt dan in totaal € 1.171.800)
*het investeringsbudget Schrijvershoek: vernieuwen rioolstelsel etc € 54.000 (het investeringsbudget wordt dan in totaal € 4.479.200).
*het vervangingsbudget machinepark openbare werken (bladblazers, bosmaaiers, etc worden vervangen voor elektrische machines). De meerkosten hebben een investeringsbedrag tot gevolg van € 32.000.
*budget voor een duurzamere renovatie van het Musiater € 400.000. Rekening houdend met een DUMAVA-subsidie is het totale investeringsbedrag dan € 638.000.
Per saldo levert dit in totaal in 2026 en 2027 een voordeel op van € 4.000 en vanaf 2028 een structureel voordeel van € 1.000. Dit is in programma 0 een structureel nadeel vanaf 2026 van € 6.000, in programma 2 een structureel voordeel vanaf 2028 van € 2.000 en in programma 7 een voordeel in 2026 en 2027 van € 10.000 en vanaf 2028 een structureel voordeel van € 9.000.

Bijdrage GR SDL - RID

210

0

0

0

De RID heeft de projectadministratie opgeschoond en hiermee is verbeterd inzicht in de kapitaalslasten gerealiseerd. Het aantal projecten is teruggebracht en er is een bundeling ontstaan op applicaties en Informatiebeveiliging. Dit leidt tot lagere kapitaallasten. Initiatieven op het gebied van opslag, betrouwbaarheid en licentiebeheer hebben budgettaire voordelen opgeleverd. In 2025 houden we rekening met een eenmalig voordeel van € 210.000. De verSaaSing (software wordt via het internet aangeboden) van het applicatielandschap leidt daarentegen tot hogere onderhoudslasten. Wat uiteindelijk het structurele voordeel hiervan in de begroting 2026-2029 wordt, is nog onbekend.

Budgetmutatie inhuur derden wegens ziekte

-300

0

0

0

Het ziekteverzuim ligt momenteel tegen de 8%. We zien met name een aantal langdurige ziektegevallen. De raming in de primitieve begroting van het ziektebudget is € 290.000. Bij de 1e voortgangsrapportage is € 375.000 bijgeraamd. Als we kijken naar de nu afgesloten inhuurcontracten wegens ziekte, is het budget inclusief bijraming per 01-07-2025 reeds overschreden. Daarnaast neemt het aantal zwangerschapsverloven toe als gevolg van de verjonging van de organisatie. In de cijfers is rekening gehouden met de inkomsten van het UWV. Deze worden ingezet als dekking van de inhuurkosten, maar zijn niet voldoende om een gemiddelde zwangerschapsvervanging te kunnen bekostigen.
Gelet op de uitvoering van uw ambities en continuïteit van de bedrijfsvoering ramen we het ziektebudget bij met € 300.000. Dit is benodigd om de huidige aangegane contracten en de geschatte nog komende verplichtingen te kunnen voldoen in de resterende maanden van 2025.

Budgetmutatie leges omgevingsvergunningen

-100

0

0

0

Uitgaande van de ingekomen bouw- en conceptaanvragen in het eerste halfjaar van 2025 verwachten wij voor 2025 extra legesinkomsten van € 150.000. Voor de afhandeling van de aanvragen zetten wij € 100.000 in. Per saldo een voordeel in 2025 van € 50.000.

Budgetmutatie zorgkosten WMO en jeugd

1.118

0

0

0

Bij het opstellen van de begroting 2025-2028 is voor de zorgkosten WMO en jeugd een percentage toegepast van 1,2%. Dit in afwachting van compensatie van het Rijk. Bij de meicirculaire 2025 heeft het Rijk compensatie gegeven. Wij stellen voor om de zorgkosten in 2025 te compenseren met 3,21% (4,41% minus 1,20%). Dit betekent een structurele verhoging van afgerond € 1.118.000. In deze voortgangsrapportage nemen we de alleen het effect voor 2025 op. Dit effect boeken wij af op de stelpost die is opgenomen voor indexatie bij de meicirculaire 2025. Het effect vanaf 2026 wordt meegenomen in de begroting.

Fasering budget aanbesteding applicaties Sociaal Domein

150

-75

-75

0

De huidige kernapplicaties voor het sociaal domein (de zogenoemde Suites van Centric) worden opnieuw aanbesteed. Dit zal een Europese aanbesteding worden. Wij verwachten dat het totale voorbereidingstraject twee jaar in beslag zal nemen. Voor de specifiek Zevenaarse werkzaamheden (denk aan training/inrichting/koppelingen/datakwaliteit) was voor het jaar 2025 een bedrag van € 150.000 beschikbaar gesteld. Als gevolg van onzekerheid en onduidelijkheden in de uitkomsten van de aanbestedingen is er een nieuwe planning gemaakt. De werkzaamheden zullen in 2026 en 2027 worden uitgevoerd en het budget wordt dan aangewend.

Fasering budget vastgoed in verband met verkoopopbrengst

-260

0

0

0

De locaties Reisenakker en Engeveldweg zijn onderdeel van een ontwikkellocatie in de omgevingsvisie. De verwachting is dat de geplande verkoopopbrengst in 2025 voor beide locaties later komt. Reisenakker is onderdeel van de A12 zone. De verwachting is dat de GREX voor het gebied rondom de Reisenakker in de loop van 2026 geopend gaat worden. Dit hangt samen met de aankoop van de gronden in deze zone. De mogelijke verkoopopbrengst is op grond hiervan verplaatst van 2025 naar 2026.
De woningen aan de Engeveldweg zijn onderdeel van de ontwikkeling van de Spoorzone. De verwachting is dat dit langer duurt voor hier duidelijkheid over is. De mogelijke verkoopopbrengst is op grond hiervan verplaatst van 2025 naar 2029. Dit geeft een eenmalig nadeel in de begroting 2025 van € 495.000 en een eenmalig voordeel van € 235.000 in 2026 en € 260.000 in 2029 in programma 0.

Totaal mutaties

2.849

4.840

4.221

555

Deze pagina is gebouwd op 09/18/2025 10:42:08 met de export van 09/18/2025 10:28:19