Naam resultaat | Status 1e VGR | Status 2e VGR | |
|---|---|---|---|
0.1.2 Wij breiden onze online dienstverlening uit | 2022-2026 |
|
|
0.1.3 Wij communiceren in begrijpelijke taal | 2022e.v. |
|
|
0.1.4 Wij maken onze processen klantgerichter | 2024-2026 |
|
|
0.2.1 Wij coördineren participatie | 2023-2025 |
|
|
0.3.1 Wij werken aan verbetering van de (organisatie)cultuur | Doorlopend |
|
|
0.4.1 Wij verbeteren onze interne beheersing | Doorlopend |
|
|
0.4.2 Wij herijken het inkoopbeleid en positioneren de inkoopfunctie | 2023-2025 |
|
|
0.4.3 Wij groeien verder als aantrekkelijke werkgever | 2022-2026 |
|
|
0.4.4 Wij voeren een strategisch personeelsbeleid | 2023-2024 |
|
|
0.4.6 Wij verbeteren onze datahuishouding en datagedreven werken in Zevenaar | 2022-2026 |
|
|
0.4.7 Wij verbeteren het functioneel beheer in de informatievoorziening | 2022-2025 |
|
|
0.4.8 Wij verbeteren het (digitaal) documentenbeheer | 2022-2025 |
|
|
0.4.9 Wij voeren de Wet open overheid (Woo) uit | 2022-2027 |
|
|
0.4.10 Wij herijken het Integraal Accommodatiebeleid 2020-2040 | 2025-2026 |
|
|
0.5.1 Wij voeren de planning- en controlcyclus uit | 2022-2026 |
|
|
0.1 Verbeteren van de dienstverlening aan inwoners, bedrijven en instellingen |
|---|
0.1.2 Wij breiden onze online dienstverlening uit | 2022-2026 | ||
Inwoners kunnen zoveel mogelijk zaken digitaal en online regelen. Betrouwbaarheid en veiligheid staan daarbij voorop. We ondersteunen inwoners die minder digitaal vaardig zijn bij hun aanvraag. Persoonlijk contact blijft mogelijk. We bouwen digitale formulieren die waar nodig in te vullen zijn met DigiD, e-Herkenning of e-IDas. We implementeren de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (WMEBV). Deze wet geeft inwoners het recht om hun zaken met de gemeente digitaal te regelen. | |||
Status | Status | ||
|
| ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
Zover als technisch mogelijk gaan we door met het implementeren van de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (WMEBV). We zetten écht belangrijke stappen vooruit en we zorgen dat inwoners digitaal hun zaken met ons kunnen regelen. | |||
0.1.3 Wij communiceren in begrijpelijke taal | 2022-e.v. | ||
Dat alle inwoners onze brieven, e-mails en de informatie op onze websites kunnen begrijpen vinden wij belangrijk. Documenten die online gedeeld worden zijn begrijpelijk geschreven. We trainen medewerkers hierin wanneer ze in dienst komen. We zorgen ervoor dat iedereen, ook bezoekers met een beperking, onze websites goed kunnen gebruiken omdat deze voldoen aan de meest recente richtlijnen voor digitale toegankelijkheid. | |||
Status | Status | ||
|
| ||
Stand van zaken | Volgens plan | Niet volgens plan | |
De opleidingen borgen we in de Zevenaar Academie. Binnen de organisatie zijn schrijfcoaches aangesteld om te herschrijven. Door prioritering in primaire processen organisatiebreed is er op dit moment onvoldoende tijd beschikbaar om hier echt mee aan de slag te gaan. Dit geldt ook voor trainingen per team. | |||
Voorstel raad
Vanuit bestaande en geplande procesverbeteringen zetten we organisatiebreed in op het toepassen van heldere taal in digitale en schriftelijke communicatie richting inwoners. Zodat we alsnog stappen zetten die bijdragen aan het doel om in begrijpelijke naar taal te communiceren. |
|---|
0.1.4 Wij maken onze processen klantgerichter | 2024-2026 | ||
Contact met de gemeente is prettig, open en duidelijk. We denken in oplossingen en vragen inwoners met ons mee te denken. We verplaatsen ons in de inwoner door ‘klantreizen’ te maken. In een klantreis interviewen we inwoners over hoe zij de contactmomenten met de gemeente hebben ervaren. We gebruiken de ervaringen van inwoners om onze werkprocessen klantgerichter in te richten. | |||
Status | Status | ||
|
| ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
In 2025 ligt de focus met name op processen van het sociaal domein. De klantreis bij de WMO is afgerond en in september 2025 starten we met de implementatie van de vernieuwde processen. | |||
0.2 Stimuleren van betrokkenheid van inwoners, ondernemers en instellingen |
|---|
0.2.1 Wij coördineren participatie | 2023-2025 | ||
Participatie gaat over op welke manieren inwoners mogen meedenken en meepraten over onderwerpen en beleid in de gemeente. Participatie is een belangrijk thema voor onze bestuursperiode. Participatie is een rode draad in het coalitieakkoord en in dit collegeprogramma, maar ook onderwerp op de raadsagenda. In verschillende resultaten in dit collegeprogramma is participatie concreet benoemd, onder andere bij energietransitie (7.2.1), ruimtelijke plannen en wonen (8.2.3), invoering van de omgevingswet (8.2.2) en openbare ruimte (5.6.5 en 8.2.3). | |||
Status | Status | ||
|
| ||
Stand van zaken | Niet volgens plan | Volgens plan | |
Er is sinds juni 2025 een participatieadviseur in dienst van de gemeente. Het participatiebeleid wordt voor eind 2025 herijkt en omvat duidelijke richtlijnen over hoe en wanneer inwoners worden betrokken bij beleidsprocessen. Doel is participatie een vast onderdeel maken van onze werkwijze. Een toolbox met middelen en methodes is onderdeel van het voorstel. | |||
0.3 Optimaliseren van bestuurlijk ambtelijk samenspel |
|---|
0.3.1 Wij werken aan verbetering van de (organisatie)cultuur | Doorlopend | ||
Het verbeteren van de bestuurlijke en ambtelijke werk- en omgangsvormen richt zich op verschillende dimensies. In de eerste plaats raakt dit het functioneren van de raad zelf. Daarnaast gaat het om de betrekkingen tussen het college en de raad. Verder is er het samenspel tussen het bestuur en de ambtelijke organisatie en tenslotte het samenspel met de samenleving. Van belang is dat men op een respectvolle manier met elkaar omgaat met ruimte voor eenieders mening en standpunt. Het debat wordt op een goede en toegankelijke manier gevoerd, het besluitvormingsproces is helder en duidelijk en men gunt elkaar een succes. Raad en college moeten vanuit een duidelijke taakverdeling werken met een heldere rolverdeling in termen van opdrachtgever- en opdrachtnemersrol. Het college ondersteunt de raad bij het nemen van uitvoerbare besluiten en voert deze besluiten uit. Rolzuiverheid, verantwoording, evalueren en leren moeten structureel onderdeel zijn van het samenspel tussen raad en college. De ambtelijke organisatie ondersteunt het college (en de raad) vanuit een integrale werkwijze en fungeert als antennefunctie voor het bestuur. Zij informeert het bestuur over belangrijke opgaven en urgente ontwikkelingen in de samenleving. In de doorontwikkeling van de ambtelijke organisatie hebben we de uitdaging om onze organisatie hierop nog beter in te richten en onze medewerkers daarvoor de goede uitrusting te geven. Voor een goed samenspel met de samenleving is het van belang om samen op te trekken en zuiver te zijn over rolverdeling, taken en verantwoordelijkheden. Rond concrete maatschappelijke opgaven organiseren we samenwerking en bundelen we de krachten. Participatie vormt een rode draad in de aanpak van de ambities uit dit collegeprogramma. Het verbeteren van de bestuurlijke en ambtelijke werk- en omgangsvormen is een proces van lange adem. Een allesomvattende aanpak is er eigenlijk niet. De bereidheid om te willen veranderen en het inzicht in de mogelijkheden en kansen om elkaar te versterken en te helpen, zijn de eerste stappen naar een verbeterde samenwerking. In de raadagenda wordt de verdere aanpak uitgewerkt. | |||
Status | Status | ||
|
| ||
Stand van zaken | Niet volgens plan | Niet volgens plan | |
De raad, ambtelijke organisatie en het college blijven gezamenlijk werken aan de verbetering van bestuurlijke en ambtelijke werk- en omgangsvormen. De ingezette weg op de politieke beeldvorming en de bijpassende vergadersystematiek worden doorgezet. Deze beeldvormende vergaderingen bieden de ruimte om verschillende perspectieven met elkaar uit te wisselen en mogelijk ook inzichten uit de samenleving op te halen. De beeldvormende vergadering wordt door meer dialoog in plaats van eenzijdig zenden een effectieve manier om ook participatie toe te kunnen passen. De stappen en ontwikkelingen op het vlak van organisatie- en bestuurscultuur maken het mogelijk om in gezamenlijkheid te spreken over onder andere gemeentelijke herindeling en toekomstbestendige financiën. | |||
Voorstel raad
De raad, college en ambtelijke organisatie blijven gezamenlijk werken aan de ontwikkeling van een betere organisatie- en bestuurscultuur. Ter versterking van de ondersteuning van de decentrale volksvertegenwoordiging wordt de ambtsinstructie voor de griffier vastgesteld. Richting de nieuwe raadsperiode wordt onderzocht of er gewerkt kan gaan worden met een raadsakkoord. |
|---|
0.4 Verbeteren van de bedrijfsvoering (betere sturing en beheersing van processen) als ondersteuning aan het realiseren van taken en doelen van de gemeente |
|---|
0.4.1 Wij verbeteren onze interne beheersing | Doorlopend | ||
Een goede interne beheersing is de basis voor een transparante en betrouwbare gemeente, die zijn doelstelling weet te realiseren en verantwoord omgaat met de middelen die zij beheert. We willen een (digitaal) toegankelijke, betrouwbare organisatie zijn waarbij veiligheid en zorg voor onze inwoners voorop staat. Om dit te kunnen realiseren moet de interne beheersing van onze bedrijfsvoeringsprocessen op orde zijn. Wij zijn verantwoordelijk voor het in kaart brengen van de risico’s en moeten daar adequate maatregelen voor inrichten. Hiervoor is concernbreed aandacht, ook waar het gaat om de beschikbare capaciteit om de uitvoering van de bestuurlijke ambities te realiseren vanuit alle domeinen (fysiek, sociaal en bedrijfsvoering). Dit is een belangrijke randvoorwaarde voor het behalen van de doelen in het coalitieakkoord en dit collegeprogramma. Wij leggen verantwoording af aan de raad over de kwaliteit van de interne beheersing in de paragraaf bedrijfsvoering van de documenten uit de planning en controlcyclus. Daar gaan we in op de kwaliteit van de interne beheersing met specifieke aandacht voor onderwerpen als rechtmatigheid, privacy en informatieveiligheid. Met name ook de verwachte toename van het aantal cyberincidenten de komende jaren, vereist dat cybersecurity integraal onderdeel moet zijn binnen onze processen. We blijven dan ook investeren in het veilig inrichten van onze bedrijfsvoeringsprocessen en zorgen voor bewustwording bij onze medewerkers. Ter ondersteuning hiervan starten we met de doorontwikkeling van meetlatten en (beleids)indicatoren om de effectiviteit van beleid beter te kunnen meten. | |||
Status | Status | ||
|
| ||
Stand van zaken | Niet volgens plan | Volgens plan | |
Ten aanzien van de verbetering van de interne beheersing worden op basis van de integrale risico analyse maatregelen geëvalueerd en geïmplementeerd. De interne beheersing bestaat uit een harde component (hard controls) en een zacht component (soft controls). Door de organisatie worden op beide aspecten acties uitgezet om verdere verbetering te realiseren. Zoals opgenomen in de toelichting op de rechtmatigheidsverantwoording zijn er in 2025 acties ondernomen om meer in control te komen op het gebied van aanbestedingen. Door de organisatie zijn voorstellen gedaan om de procesbeheersing te verbeteren. Vanuit de verbijzonderde interne controle is de samenwerking met inkoop verstevigd en zijn de controles over het eerste half jaar uitgevoerd. | |||
0.4.2 Wij herijken het inkoopbeleid en positioneren de inkoopfunctie | 2023-2025 | ||
Om de lokale economie te stimuleren, zetten we in op het gebruik van lokale producten. Dit geldt ook voor lokale diensten. In verband met de complexiteit van inkoop en aanbesteding en de toenemende aandacht vanuit rechtmatigheid is het noodzakelijk om voor dit onderwerp vol aandacht te hebben. Dit thema – en ook social return en duurzaamheid - komt nadrukkelijk aan bod bij het herijken van ons inkoopbeleid. Tevens positioneren we de inkoopfunctie zodanig dat deze past bij de huidige ambitie van de organisatie en het bestuur. | |||
Status | Status | ||
|
| ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
Het inkoopbeleid en de algemene inkoopvoorwaarden voor leveringen en diensten voor de gemeente Zevenaar zijn vastgesteld in juni 2025. We werken aan een businesscase om een transitie te maken van een gecoördineerd inkoopmodel naar een centraal inkoop-, contractmanagement- en contractbeheermodel. | |||
0.4.3 Wij groeien verder als aantrekkelijke werkgever | 2022-2026 | ||
Er is sprake van een aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt. We willen ook nu in staat blijven om (nieuwe) medewerkers aan te trekken, te boeien, te binden en te behouden. We vinden het belangrijk dat alle medewerkers volledig zichzelf kunnen zijn, dat iedereen erbij hoort en dat iedereen dat ook zo voelt. Daarin geven we zelf het goede voorbeeld. Wij nemen maatregelen die zijn gericht op het faciliteren van groei in de professionele en persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers. Daarnaast richten we ons op het kunnen bieden van moderne marktconforme arbeidsvoorwaardelijke ontwikkelingen en aandacht voor diversiteit en inclusiviteit. Deze maatregelen vragen om een meer centrale aanpak. We investeren in centrale regievoering op werving en selectie, het opleiden en begeleiden van medewerkers en de aanpassing van de arbeidsvoorwaarden. Dit heeft een tweeledig doel. Allereerst richten we ons op ontwikkeling en behoud van onze huidige medewerkers. Daarnaast willen we ook een gezonde instroom in ons personeelsbestand. We zien landelijk dat medewerkers steeds meer betekenisvol werk zoeken. Als gemeente kunnen we dit gezien onze maatschappelijke taak zeker bieden. Door de krapte op de arbeidsmarkt is het aantrekken van ervaren senior medewerkers steeds uitdagender. We willen door het inzetten van traineeships, stages en ontwikkelfuncties als werkgever aantrekkelijker worden voor de jongere generatie. We investeren daarbij in opleiding en begeleiding van deze doelgroep naar senior medewerkers. | |||
Status | Status | ||
|
| ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
De aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt stelt ons als Zevenaar voor grote uitdagingen in het binden, boeien en groeien van medewerkers. Om ook in de toekomst een wendbare en vitale organisatie te blijven, zetten wij in op een samenhangende arbeidsmarktstrategie. Deze strategie richt zich op het versterken van onze positie als aantrekkelijke werkgever, met oog voor professionele ontwikkeling en moderne arbeidsvoorwaarden. Wij investeren in centrale regievoering op het gebied van werving en selectie met de inzet van onze recruiter, het opleiden/begeleiden van medewerkers, en het actualiseren van arbeidsvoorwaarden. Hiermee beogen wij enerzijds het behoud en de doorontwikkeling van onze huidige medewerkers, en anderzijds het realiseren van een gezonde instroom van nieuwe collega’s. Daarbij spelen traineeships en stages een belangrijke rol in het aantrekken van jong talent en het begeleiden naar seniorposities. | |||
0.4.4 Wij voeren een strategisch personeelsbeleid | 2023-2024 | ||
Het uitgangspunt hierbij is dat er aansluiting is op de visie en missie van de organisatie. Het doel van het strategisch personeelsbeleid is om ondersteunend te zijn aan het realiseren van doelstellingen (beleidsmatig en organisatorisch) door adequate inzet van personeel en organisatie. Het stapsgewijs toewerken naar een vernieuwd strategisch personeelsbeleid stelt ons in staat om in te spelen op veranderingen in de toekomst. Na de herindeling in 2018 zijn we vooral bezig geweest met consolideren en de basis van de organisatie op orde brengen. We willen nu meer gaan kijken naar veranderingen in de samenleving, maatschappelijke opgaven, nieuwe taken en de arbeidsmarkt. We brengen op basis daarvan kansen en uitdagingen in beeld. Door dit anticiperend inzicht kunnen we tijdig interventies in gang zetten om de organisatie wendbaar te houden. Bijvoorbeeld door:
Een onderdeel van het strategisch personeelsbeleid is het opmaken van een strategische personeelsplanning. Op basis van de opgedane inzichten inventariseren we welke competenties noodzakelijk zijn om de doelstellingen en ambities van bestuur en organisatie te realiseren. We brengen kwantitatief en kwalitatief in beeld wat de huidige situatie is en waar we naar toe willen groeien. Wij houden daarbij rekening met de te verwachten competenties als gevolg van de ambities zoals deze in het coalitieakkoord zijn opgenomen. Wij sturen op het (verplicht) ontwikkelen en bijhouden van (dienstverlenings)competenties, schriftelijke en mondelinge communicatie en vakinhoudelijke kennis en competenties. | |||
Status | Status | ||
|
| ||
Stand van zaken | Niet volgens plan | Niet volgens plan | |
Wij starten met de kwalitatieve analyse van ons personeelsbestand zodra de detailinrichting van de domeinplannen is afgerond. Op basis van de daarin gestelde ambities kunnen we de kwalitatieve personeelsplanning verder uitwerken. We onderzoeken in hoeverre de benodigde kennis en competenties aanwezig zijn om onze organisatie wendbaar en toekomstbestendig te houden. Wendbaarheid vereist immers continue alertheid op nieuwe ontwikkelingen en een permanente aanscherping en actueel houden van onze vakinhoudelijke kennis en vaardigheden. Dit vraagt niet alleen om vakinhoudelijke bijscholing, maar ook om het stimuleren van leer- en ontwikkelvaardigheden, nieuwsgierigheid en aanpassingsvermogen bij onze medewerkers. We verwachten dan ook een investering in professionele en persoonlijke ontwikkeling. Om dit te faciliteren, zetten we sterk in op de doorontwikkeling van de Zevenaar Academie. Deze wordt uitgebreid met specifieke vakinhoudelijke trainingen, gericht op het vergroten van expertise en het versterken van de professionele vaardigheden van onze medewerkers. Door deze gerichte investeringen zorgen we ervoor dat onze organisatie ook in de toekomst adequaat en slagvaardig blijft inspelen op maatschappelijke en organisatorische ontwikkelingen. | |||
Voorstel raad
We werken op dit moment aan de detailinrichting van de domeinen, welke eind 2025 is afgerond. Op basis van de definitieve domeinplannen en organisatiestructuur vindt de kwalitatieve analyse van ons personeelsbestand plaats. De verwachting is dat we starten in het eerste halfjaar van 2026. |
|---|
0.4.6 Wij verbeteren onze datahuishouding en datagedreven werken in Zevenaar | 2022-2026 | ||
Het tempo van de digitale transitie is ook binnen onze organisatie de laatste tijd versneld. We willen daarmee meer en beter inspelen op digitale ontwikkelingen in de maatschappij en economie. Als meest nabije overheid hebben we de zorg voor inwoners die zich minder of niet redden in dit digitale tijdperk. Daarnaast zijn we scherp op privacy en informatieveiligheid. Dit is het fundament voor onze kijk op het gebied van digitalisering. We willen de veranderkracht van digitalisering verder te benutten. Het ontwikkelen van een datastrategie is een prioriteit. In deze strategie worden onder andere datamanagement, governance, beveiliging en bewustwording (bijvoorbeeld rondom het werken met algoritmen) aangestipt. We werken toe naar het kunnen analyseren van trends met data om vooruit te kunnen kijken. Daarvoor moet eerst de basis op orde zijn. Die basis wordt gelegd in deze collegeperiode. We voeren diverse experimenten uit. Bij succesvolle resultaten rollen we deze verder uit. Aan het einde van de collegeperiode is het goed kunnen analyseren van data ter beoordeling van beleid steeds vaker een dagelijkse gang van zaken. Het verbreedt onze kennis uit en over onze omgeving. | |||
Status | Status | ||
|
| ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
In 2025 hebben we stappen gezet in de governance (interne rolverdeling) voor datagedreven werken (actiepunt 12 uit de Datastrategie). Daarnaast verkenden we hoe we binnen de Liemerse samenwerking met RID, RSD en 1Stroom onze krachten kunnen bundelen, zodat we expertise met elkaar kunnen delen (actiepunt 6, Datastrategie). | |||
0.4.7 Wij verbeteren het functioneel beheer in de informatievoorziening | 2022-2025 | ||
Inwoners moeten zoveel mogelijk zaken digitaal, online kunnen regelen. Betrouwbaarheid en veiligheid staan daarbij voorop. Voor wie dit lastig is, blijft persoonlijk contact mogelijk. | |||
Status | Status | ||
|
| ||
Stand van zaken | Niet volgens plan | Niet volgens plan | |
De verdere professionalisering van het functioneel beheer verloopt op de inhoud naar tevredenheid, en is qua proces gekoppeld aan de verdere inrichting van de organisatie. Dit proces neemt tijd in beslag. Inmiddels is duidelijk dat een groot deel van het functioneel beheer in de organisatie gecentraliseerd gaat worden en zetten we het ontwikkeltraject voort. | |||
Voorstel raad
Een belangrijk aspect van de professionalisering is het centraliseren van functioneel beheer binnen de organisatie, wat nu deel uitmaakt van de organisatieontwikkeling. Inmiddels is duidelijk dat een groot deel van het functioneel beheer gecentraliseerd gaat worden en kan met het nieuw te vormen team het ontwikkeltraject worden voortgezet. Met de huidige functioneel beheerders zijn al stappen gezet in de professionalisering, met name op het gebied van procesmatig werken en kennisdeling. |
|---|
0.4.8 Wij verbeteren het (digitaal) documentenbeheer | 2022-2025 | ||
Onze manier van werken willen we blijven verbeteren. Belangrijk element daarbij is dat we goed zorg hebben voor de (digitale) documenten die we in huis hebben. We werken systematisch aan het verder op orde en in control brengen van het (digitaal) informatiebeheer. Dit doen we tijdens deze bestuursperiode op basis van een informatiebeheerplan (2023) en met een kwaliteitssysteem informatiebeheer. Belangrijk onderdeel is de zorg voor informatie in vakapplicaties. Daarnaast bereiden we ons voor en sluiten we aan op een e-depot, waarin het opslaan van informatie en het garanderen van de houdbaarheid van deze digitale informatie voor langere tijd is ingericht. | |||
Status | Status | ||
|
| ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
In 2025 zetten we stevige stappen in het informatiebeheer van datastromen en documenten. Twee teams binnen de organisatie voerden de pilot informatiebeheerplan succesvol uit. Andere teams volgen in de uitrol. We verbeterden het zaaksysteem, voerden digitale vernietiging uit en pasten metadata aan voor aansluiting op het e-depot en het nieuwe collectiebeheersysteem (CBS) bij het StreekArchief de Liemers en Doesburg (SALD). We scherpten het beleidskader voor digitale archivering aan (‘archiving by design’) en verwerkten DUTO-eisen in aanbestedingen. DUTO (landelijke richtlijn) helpt om informatie duurzaam toegankelijk te maken en te beheren. Tot slot stelden we een plan op met concrete acties om het kwaliteitssysteem informatiebeheer te versterken. | |||
0.4.9 Wij voeren de Wet open overheid (Woo) uit | 2022-2027 | ||
Een open cultuur vinden wij belangrijk, we willen duidelijk zijn in wat we doen en waarom. De invoering van de Wet open overheid faciliteert dit:
De aanpak richt zich daarnaast op de gemeentelijke systemen (o.a. aanschaf van software), cultuur (o.a. trainen medewerkers) en het op orde brengen van de informatiehuishouding (o.a. vastleggen van meta-gegevens bij te bewaren documenten). | |||
Status | Status | ||
|
| ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
In 2025 begonnen we met het openbaar maken van de documentcategorie 'klachtoordelen'. Hiermee lopen we voor op de landelijke planning en zijn we één van de eerste gemeenten in Nederland die dit doen. Landelijk wordt bepaald welke documentcategorieën vanaf wanneer openbaar moeten worden. Dit gaat in zogenaamde 'tranches'. Aan de eerste tranche (deadline november 2024) voldoen we, de tweede tranche is landelijk uitgesteld. Dat geeft ons de tijd om verder te werken aan het op orde brengen van het informatiebeheer van de gemeente. Hiertoe zijn we in 2025 een pilot gestart om per team in de organisatie een informatiebeheerplan (IBP) op te leveren. Dit levert inzicht in het niveau van het informatiebeheer bij dat team inclusief concrete verbeterpunten. Het eerst IBP is inmiddels opgeleverd. | |||
0.4.10 Wij herijken het Integraal Accommodatiebeleid 2020-2040 | 2025-2026 | ||
De raad heeft eind 2020 het Integraal Accommodatieplan (IAP) voor gemeentelijk vastgoed vastgesteld. Dit is een strategisch plan dat aangeeft welke gemeentelijke accommodaties wij willen behouden en welke wij op termijn willen afstoten. Ook geeft het plan aan voor welke maatschappelijke doelgroepen wij in principe huisvesting aanbieden en voor welke functies. De beleidskaders worden elke vier jaar opnieuw onder de loep genomen om rekeningen te kunnen houden met actuele ontwikkelingen en inzichten. Specifieke aandachtspunten bij de herijking van het IAP zijn verduurzaming en het beoordelen of leegstaande gemeentelijke panden een nieuwe functie kunnen krijgen in de buurt, wijk of het dorp bij voorkeur in combinatie met wonen. | |||
Status | Status | ||
|
| ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
Momenteel zijn we in gesprek met de diverse beleidsterreinen om door te nemen waar eventuele aanpassingen worden doorgevoerd. Daarnaast wordt de gebouwenlijst geactualiseerd zodat deze weer volledig actueel is. | |||
0.5 Zorgen voor een betrouwbare en een houdbare financiële huishouding |
|---|
0.5.1 Wij voeren de planning- en controlcyclus uit | 2022-2026 | ||
In ons financieel beleid is het uitgangspunt: een structureel en reëel sluitende (meerjaren)begroting en voldoende weerstandsvermogen. Wij geven uitvoering aan de planning- en controlcyclus (P&C-cyclus) door het opstellen van een kadernota, begroting, voortgangsrapportages en jaarstukken. De beschikbare middelen zijn integraal afgewogen bij de kadernota en de begroting. We blijven de P&C-cyclus doorontwikkelen. | |||
Status | Status | ||
|
| ||
Stand van zaken | Volgens plan | Volgens plan | |
De planning- en controlcyclus (P&C-cyclus) bestaat uit de kadernota, meerjarenbegroting, twee voortgangsrapportages en de jaarstukken. De eerste voortgangsrapportage 2025, jaarrekening 2024 en kadernota 2026-2029 zijn volgens planning opgesteld. | |||
