7. Volksgezondheid en duurzaamheid

Wat doen we?

Naam resultaat

Status 1e VGR

Status 2e VGR

7.1.1 Wij optimaliseren de aanwezigheid van AED's in wijken en dorpen

2022-2025

7.1.2 Wij werken aan verbetering van aanrijdtijden van ambulancezorg

2022-2025

7.1.3 Wij versterken de ondersteuning van (aanstaande) ouders en bieden van passende hulp aan kwetsbare (aanstaande) ouders

2023-2025

7.1.4 Wij zetten ons in voor behoud van de ziekenhuiszorg in ziekenhuis Rijnstate Zevenaar

2022-2025

7.2.1 Wij stimuleren maatschappelijke discussie, bewustwording en voorlichting over de energietransitie

2023-2026

7.2.2 Wij verduurzamen onze eigen organisatie en vastgoed

2025-2026

7.2.3 Wij werken in de regio samen aan de regionale energiestrategie

2023e.v.

7.2.4 Wij zetten in op energiebesparing

2023-2026

7.2.5 Wij verruimen de laadinfrastructuur voor elektrische auto's

2022-2026

7.3.1 Wij voeren de plannen van de Warmtevisie uit

2023-2026

7.3.2 Wij zetten in op een warmtenet en het gebruik van restwarmte

2023-2026

7.4.1 Wij zetten ons in voor het keurmerk Fairtrade gemeente

2023-2026

7.4.2 Wij werken aan de opgave circulaire economie, ook via de Groene Metropoolregio

2023-2025

7.4.3 Wij vernieuwen het afvalbeleid

2024-2025

7.5.1 Wij nemen maatregelen ter voorkoming van wateroverlast en droogte

2023-2026

7.1 Verbeteren van de volksgezondheid in Zevenaar

7.1.1 Wij optimaliseren de aanwezigheid van AED's in wijken en dorpen

2022-2025

Er zijn in de afgelopen periode al de nodige AED’s geplaatst in wijken en dorpen. We beoordelen in de komende periode of er nog aanvulling gewenst is en hoe we het beheer borgen. We onderzoeken een subsidieregeling, met name voor opleidingen. Crowdfunding en andere vormen van financiering willen we aanmoedigen.

Status
1e VGR

Status
2e VGR

Stand van zaken

Volgens plan

Volgens plan

Zoals aangekondigd in de 1e VGR 2025 is naar aanleiding van de vlekkenkaart die is opgeleverd door Stichting Liemers Hartveilig duidelijk geworden dat er nog diverse plekken in de gemeente zijn die voorzien moeten worden van een EAD om aan resultaat 7.1.1 uit het collegeprogramma van 2022 te voldoen. Dit zodat er eind dit jaar een voldoende dekkend AED netwerk en voldoende opgeleide burgerhulpverleners zijn. Deze gesprekken lopen momenteel.

7.1.2 Wij werken aan verbetering van aanrijdtijden van ambulancezorg

2022-2025

Met de VGGM blijven we in overleg om de aanrijdtijden van ambulance spoedritten te verbeteren in een aantal kernen. Daarbij houden we rekening met ontwikkelingen in de ambulancezorg, infrastructurele werken en positionering van de ambulanceposten in de regio.

Status
1e VGR

Status
2e VGR

Stand van zaken

Volgens plan

Volgens plan

De Ambulancezorg is aangehaakt bij de centrale meldkamer in Apeldoorn. Er is een optimalisatieslag aan de orde waarbij meer aandacht is voor goede triage (bepalen welke classificatie een melding heeft) zodat nog adequater de juiste ambulance/ondersteuning kan worden gestuurd. Dit is een verbeteringsslag die vruchten afwerpt, zo laten de eerste ervaringen zien.
Tegelijkertijd kunnen gemeenten helpen door rekening te houden met de hulpdiensten bij nieuwe ontwikkelingen en door een dekkend netwerk van buurthulpverleners te organiseren. Zevenaar heeft daar goede stappen in gemaakt door het AED-netwerk uit te breiden.

7.1.3 Wij versterken de ondersteuning van (aanstaande) ouders en bieden van passende hulp aan kwetsbare (aanstaande) ouders

2023-2025

Ook al in de fase voor de geboorte van een kind ondersteunen we kwetsbare (aanstaande) ouders. Hierbij sluiten we sinds 2020 aan bij het landelijke project Kansrijke Start voor alle kinderen. Binnen dit kader bieden we de doelgroep laagdrempelige ondersteuning thuis met initiatieven als Voorzorg en Nazorg voor kwetsbare (aanstaande) ouders en Sterk Ouderschap voor ouders die vragen om een steuntje in de rug. We willen dit aanbod uitbreiden met o.a. groepsbijeenkomsten voor aanstaande jonge ouders. Dit is wat de doelgroep zelf als wens heeft aangegeven. De inzet kan een preventieve werking hebben op de lange termijn.

Status
1e VGR

Status
2e VGR

Stand van zaken

Volgens plan

Volgens plan

We hebben in Zevenaar met de geboortezorg (verloskundigen, kraamzorg), GGD en ons sociaal team  afspraken gemaakt over de samenwerking in hulp voor kwetsbare zwangere moeders en jonge ouders. Met deze afspraken krijgen zij zo snel mogelijk de juiste hulp.
Verder blijven we het regionale programma Nu Niet Zwanger ondersteunen. Beoogd effect van het programma Nu Niet Zwanger is  het voorkomen van ongeplande en ongewenste zwangerschappen bij zeer kwetsbare (wens-) ouders, die hun toekomstige kind in deze fase geen veilige en gezonde leefomgeving kunnen bieden. De gemeenten in de regio Centraal Gelderland en maatschappelijke organisaties hebben een convenant ondertekend voor de samenwerking voor de periode 2025-2029. Dit is een verlenging van het convenant voor 2022-2024. Voorgaande is onderdeel van het plan van aanpak voor Kansrijke Start in Zevenaar.

7.1.4 Wij zetten ons in voor behoud van de ziekenhuiszorg in ziekenhuis Rijnstate Zevenaar

2022-2025

Ziekenhuis Rijnstate Zevenaar blijft behouden voor Zevenaar en omgeving. Met handhaving van het huidige aanbod van zorg onderzoeken we mogelijkheden voor toevoeging van versterkende (specialistische) functies voor gezondheidszorg op deze locatie, bijvoorbeeld geriatrische voorzieningen.

Status
1e VGR

Status
2e VGR

Stand van zaken

Volgens plan

Volgens plan

Voor zover binnen onze invloedsfeer, hebben en vragen wij telkenmale aandacht voor ziekenhuiszorg vanuit dependance Zevenaar. Hierbij gebruiken wij ook de insteek van aanhaken met het preventieve, voorliggende veld.
Tijdens de vakantieperiode is de huisartsenspoedpost in Zevenaar een vijftal weken gesloten wegens een te beperkte capaciteit. De dienstverlening is gewaarborgd doordat de huisartsen als zodanig wel beschikbaar bleven.
Voor de avonduren en weekenden moest uitgeweken worden naar Arnhem-Noord of -Zuid, wat in de nachtelijke uren ook al het geval is.

7.2 Inzetten voor uitsluitend gebruik van duurzame vormen van energie

7.2.1 Wij stimuleren maatschappelijke discussie, bewustwording en voorlichting over de energietransitie

2023-2026

Samen met onze inwoners en bedrijven staan we voor de opgave energietransitie. Dat willen we bereiken door ons in te zetten op het besparen van het energieverbruik en op een overstap van fossiele brandstoffen naar duurzame vormen van energie. Wij geven ruimte aan initiatieven uit de samenleving, die een bijdrage leveren aan de energietransitie. We willen in dialoog met inwoners en andere betrokkenen samen een koers uit stippelen hoe Zevenaar in 2050 CO2 neutraal is. Samen met onze inwoners gaan we op zoek naar de beste alternatieve energiebronnen voor Zevenaar en op welke locaties deze het best gerealiseerd kunnen worden. Via het energieloket, energiecoaches en campagnes als Kids groen en duurzaam, energiebesparing woningvoorraad en door middel van informatievoorziening aan bedrijven (samen met de ODRA) zorgen we voor de nodige bewustwording en gedragsverandering.

Status
1e VGR

Status
2e VGR

Stand van zaken

Volgens plan

Volgens plan

De dialoog met de samenleving wordt in 2025 afgerond. Er is met straatgesprekken, online enquêtes en verdiepende bijeenkomsten met bijna duizend inwoners in dorpen en wijken gesproken over het CO2 neutraal maken van gemeente Zevenaar.

7.2.2 Wij verduurzamen onze eigen organisatie en vastgoed

2025-2026

De CO2-Prestatieladder zetten we in om als organisatie op de onderdelen energie inkoop, mobiliteit en eigen vastgoed (gemeentehuis, Turmac Cultuurfabriek en de gemeentewerf) 100% CO2-neutraal zijn.

Status
1e VGR

Status
2e VGR

Stand van zaken

Niet volgens plan

Volgens plan

In het tweede kwartaal is gewerkt aan het concept-uitvoeringsprogramma Klimaatneutrale Organisatie. We verwachten het uitvoeringsprogramma in de tweede helft van 2025 af te ronden en vervolgens aan te bieden voor besluitvorming door het college.

7.2.3 Wij werken in de regio samen aan de regionale energiestrategie

2023-e.v.

Via de Groene Metropoolregio dragen wij bij aan de totstandkoming van een Regionale Energie Strategie (RES). Het RES moet de energietransitie, het overschakelen van fossiele energie naar duurzame energie, mogelijk maken.
Dit gebeurt bijvoorbeeld via zonnevelden, windturbines of warmte uit de bodem. De gezamenlijke ambitie en de zoekgebieden voor duurzame opwek zijn in het RES 1.0 besluit vastgelegd. Verder is de basis gelegd voor de Regionale Structuur Warmte.
Naast duurzaamheid is ook het ruimtelijk aspect van belang. De regio werkt onder andere via een plan Milieueffectrapportage (MER) aan de onderbouwing van de keuzes, die in de RES 2.0 moeten worden gemaakt.

Status
1e VGR

Status
2e VGR

Stand van zaken

Volgens plan

Volgens plan

Begin juli 2025 is de raad geïnformeerd over de voortgangsrapportage 'Regionale Energie Strategie Arnhem Nijmegen'. En in de tweede helft van 2025 volgt het besluitvormingstraject voor de Regionale Energie Strategie 2.0.

7.2.4 Wij zetten in op energiebesparing

2023-2026

De energierekening wordt voor iedereen hoger, de noodzaak en urgentie van de energie- en warmtetransitie is en wordt belangrijker. Daarom moet iedereen mee kunnen doen. We maken slim gebruik van landelijke regelingen en subsidietrajecten. Kennis en kunde worden zoveel mogelijk gedeeld via bestaande platforms/kanalen (zoals het energieloket en energiecoaches). Deelname aan landelijke subsidieregelingen biedt de mogelijkheid van subsidie voor kleine energiebesparende maatregelen. Die deelname zetten wij voort. Ook onze eigen subsidieregeling voor toekomstbestendig wonen blijven we inzetten voor het stimuleren van energiebesparende maatregelen.

Status
1e VGR

Status
2e VGR

Stand van zaken

Volgens plan

Volgens plan

Lokale Isolatieaanpak
In april 2025 is de uitvoering van de Lokale Isolatieaanpak gestart met een pilot in Spijk en de wijk Schrijvershoek. Daarnaast zijn huishoudens aangeschreven die moeite hebben met het betalen van hun energierekening. Deze huishoudens hebben een specifiek aanbod ontvangen. Later ontvingen alle overige huishoudens een brief met een regulier isolatieaanbod.
De aanpak slaat goed aan: inmiddels hebben ruim 100 huishoudens minimaal één isolatiemaatregel laten uitvoeren. De komende periode wordt gebruikt om de pilot te evalueren en de aanpak verder uit te rollen in andere dorpen en wijken.

Soortenmanagementplan (SMP)
Begin 2025 is een ecologisch bureau gecontracteerd voor het opstellen van een soortenmanagementplan. In het najaar van 2025 start dit bureau met een eerste gebiedsverkenning.
De uitgebreide ecologische onderzoeken beginnen in het voorjaar van 2026. Deze onderzoeken vinden plaats tijdens specifieke seizoenen, zoals de broed- en foerageerperiodes.

Lokale Aanpak Energiearmoede
In de zomer van 2025 heeft het college een geactualiseerd plan van aanpak vastgesteld: de Lokale Aanpak Energiearmoede. Deze nieuwe aanpak richt zich op het bereiken van meer huishoudens met energiearmoede.
Daarnaast is het ondersteuningsaanbod uitgebreid. Inwoners kunnen nu gebruikmaken van langdurige begeleiding door energiecoaches, en er is een witgoedregeling toegevoegd. Ook loopt uitvoering van de Aanpak Energiefixers door.

7.2.5 Wij verruimen de laadinfrastructuur voor elektrische auto's

2022-2026

Via een laadvisie willen we aangeven hoe Zevenaar een bijdrage kan leveren aan de totstandkoming van een landelijk dekkend netwerk laadpalen. Wij sluiten daarbij aan op de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL), opgesteld door provincie, gemeenten, marktpartijen en netbeheerders. Wij werken daarvoor samen in de Samenwerkingsregio Oost.

Status
1e VGR

Status
2e VGR

Stand van zaken

Volgens plan

Volgens plan

In de Integrale Laadvisie van de gemeente Zevenaar is berekend dat er in 2025 ongeveer 338 laadpunten nodig zijn om te voldoen aan de verwachte laadbehoefte. Eén laadpaal heeft twee laadpunten. Dit betekent dat er in totaal 169 publieke laadpalen nodig zijn.
Op het moment van vaststelling van de laadvisie (21 september 2021) waren er 74 laadpunten in de gemeente, wat neerkomt op 37 publieke laadpalen.

Sinds de start van de concessie met Vattenfall op 1 juli 2022 zijn er 62 publieke laadpalen geplaatst. Dit zijn zowel palen op aanvraag ('paal-volgt-auto') als proactief geplaatste laadpalen (voor de vraag uit). Daarnaast lopen er op dit moment nog 22 realisatieprocessen. Het totaal komt daarmee op 121 publieke laadpalen in 2025.

Dit blijft achter bij de prognose van 169 publieke laadpalen. Toch wordt grotendeels voldaan aan de laadopgave uit de visie. Dat komt door de volgende redenen:
- In Zevenaar zijn ook snellaadpunten en (semi)publieke laadpunten aanwezig die buiten de cijfers vallen, maar wel bijdragen aan het voorzien in de laadbehoefte.
- Er zijn enkele publieke laadpalen van andere exploitanten dan Vattenfall (zogenoemde CPO’s), die niet zijn meegenomen in de telling vanwege ontbrekende data.

Ondanks dat het aantal geplaatste laadpalen lager is dan verwacht, verloopt de uitvoering van de laadvisie grotendeels volgens plan. De gemeente heeft zoals afgesproken voldoende strategische (proactieve) locaties aangeboden aan de concessiehouder.
Daarnaast voorziet Zevenaar in een dekkend netwerk door middel van ‘paal-volgt-auto’-aanvragen. Deze vraaggestuurde aanpak sluit goed aan op de werkelijke behoefte van inwoners, omdat laadpalen alleen worden geplaatst bij concrete aanvragen van EV-rijders.

7.3 Werken aan een aardgasvrij Zevenaar in 2050

7.3.1 Wij voeren de plannen van de Warmtevisie uit

2023-2026

Het Nationaal Klimaatakkoord heeft de regie van de warmtetransitie bij de gemeenten neergelegd, om te komen tot alternatieven voor aardgas als warmtebron. In Zevenaar moeten ongeveer 20.000 woningen aardgas vrij worden, waarbij betaalbaarheid en betrouwbaarheid belangrijke uitgangspunten zijn. Dit hebben we vastgelegd in de Warmtetransitievisie (vastgesteld 2019).

De planning om het proces in de wijken en dorpen van Zevenaar te starten om aardgas vrij te worden is vanwege financiële afwegingen bij de kadernota 2020-2023 getemporiseerd. Er is afgesproken dat vanaf 2023 de verdere uitrol versneld opgepakt gaat worden. De planning wordt daarvoor geactualiseerd. In 2023 starten we de uitvoering van de warmtevisie. Daarin staat de aanpak van het energiezuiniger en aardgasvrij maken van de woningen in de gemeente Zevenaar. Per kern dorp, wijk of en buurt wordt bekeken welke de meest logische alternatieven voor aardgas zouden kunnen zijn en wanneer. Er wordt een termijn van 2 jaar ingepland voor overleg en planvorming met de bewoners.

In Angerlo is al een pilot voor de warmtetransitie opgestart. Het opgestelde plan, vastgesteld door de gemeenteraad op 29 september 2021, vormt de basis voor een uitvoeringsplan. Voor het opstellen daarvan wordt gewerkt door alle betrokken partijen (bewoners, woningcorporatie, netbeheerder en gemeente) samen in de Programma Organisatie Angerlo. De ervaringen en uitkomsten van deze pilot zijn waarschijnlijk goed bruikbaar voor de uitrol over rest van de gemeente.

Status
1e VGR

Status
2e VGR

Stand van zaken

Volgens plan

Volgens plan

De planning is dat het Warmte programma (actualisatie van de Warmte transitievisie) medio 2026 gereed is.

7.3.2 Wij zetten in op een warmtenet en het gebruik van restwarmte

2023-2026

Met de woningbouwcorporaties en de provincie onderzoekt de gemeente de mogelijkheden van een warmtenet voor de stad Zevenaar. Daarvoor is in 2020 een plan opgesteld. De onderzoeksresultaten geven aanleiding over te gaan tot een intentieovereenkomst (einde 2022) en vervolgens toe te werken naar een samenwerkingsovereenkomst (2023) met als doel de aanleg van een warmtenet.
Verder vindt een onderzoek plaatst naar de mogelijkheden van het door trekken van dit warmtenet naar Didam (gemeente Montferland).

Op het Gelders Eiland is een businesscase in ontwikkeling voor het gebruik van de restwarmte van de steenfabriek in Spijk. De provincie, de gemeente en andere partijen dragen ook bij in de kosten van dit onderzoek.

Status
1e VGR

Status
2e VGR

Stand van zaken

Volgens plan

Volgens plan

Warmtenet Spijk
Op 25 februari 2025 is de intentieovereenkomst ondertekend. De verkenning voor een warmtenet dat gebruikmaakt van restwarmte van de steenfabriek in Spijk geeft aan dat de mogelijkheden er zijn. Daarom willen de betrokken partijen (de gemeente Zevenaar, woonstichting Vryleve, de steenfabriek Vandersanden en het Gelders Warmte en Infra Bedrijf (GWIB)) de kansrijkheid van dit restwarmtenet verder onderzoeken. Met het ondertekenen van de intentieverklaring is uitgesproken dat we een samenwerking aan gaan die gericht op dit verdere onderzoek.

Warmtenet stad Zevenaar
Op 1 juli 2025 is de intentieovereenkomst ondertekend. In het collegeprogramma is aangegeven dat de gemeente zich inzet op het gebruik van warmtenetten met gebruik van restwarmte. De verkenning voor een warmtenet dat gebruik maakt van de restwarmte van de AVR in Duiven past in deze ambitie. Deze verkenning doet de gemeente Zevenaar samen met de AVR en Vattenfall. De verkenning geeft aan dat er mogelijkheden zijn. Daarom willen betrokken partijen de kansrijkheid van dit restwarmtenet verder onderzoeken en spreken de intentie uit om een samenwerking aan te gaan gericht op dit verdere onderzoek. Ook Baston Wonen wordt bij deze verkenning nauw betrokken.

7.4 Werken aan een volledig circulaire economie in 2050

7.4.1 Wij zetten ons in voor het keurmerk Fairtrade gemeente

2023-2026

Met de werkgroep Fairtrade gemeente Zevenaar zetten we ons in om het keurmerk Fairtrade gemeente te verwerven. De voorbereidingen zijn nagenoeg afgerond. Naar verwachting kan het keurmerk nog in 2022 worden aangevraagd en vindt toekenning plaats in 2023. Dat is een eerste stap naar verantwoord inkopen tegen een eerlijke prijs.

Status
1e VGR

Status
2e VGR

Stand van zaken

Niet volgens plan

Gerealiseerd

De criteria van Fairtrade Gemeente zijn aangepast. Er is meer ruimte gekomen voor lokale invulling. Zo is het minimale aantal vrijwilligers versoepeld en hoeft de werkgroep minder activiteiten per jaar te organiseren. Dankzij deze wijziging kan de werkgroep zich in 2025 richten op twee concrete activiteiten: het uitdelen van Fairtrade bananen tijdens de avondvierdaagse van ’t Gelders Eiland en het organiseren van een Fairtrade koffieproeverij. De werkgroep blijft zich daarnaast inzetten om nieuwe leden en ondernemers te betrekken bij de campagne Fairtrade Gemeente Zevenaar.

Voorstel raad

Het keurmerk Fairtrade gemeente is verworven. Wij stellen voor om dit resultaat af te sluiten.

7.4.2 Wij werken aan de opgave circulaire economie, ook via de Groene Metropoolregio

2023-2025

Een circulaire economie is gericht op het optimaal inzetten en hergebruiken van grondstoffen. Het vormt een gesloten kringloop, waarin producten en grondstoffen hun waarde behouden. Zevenaar heeft als doelstelling in 2030 50% en 2050 100% circulair te zijn. Via een routekaart circulaire economie zetten we routes uit om dat doel te bereiken.
Regionale samenwerking is belangrijk om doelstellingen te behalen die wij niet op lokale schaal kunnen bereiken. Wij nemen deel aan de opgave circulaire regio van de Groene Metropoolregio 2023-2025. Via deze regionale samenwerking bevorderen we circulaire opdrachtgeverschap en inkoop in de grond-, weg en waterbouw.

Status
1e VGR

Status
2e VGR

Stand van zaken

Niet volgens plan

Niet volgens plan

In eerste instantie was het de bedoeling om de circulaire routekaart als een los beleidstraject op te stellen. Inmiddels is besloten om de routekaart te integreren in het uitvoeringsprogramma Klimaatneutrale Organisatie. In de tweede helft van 2025 werkt de organisatie verder aan het uitvoeringsprogramma, waarin de circulaire routekaart wordt opgenomen. Na afronding wordt het geheel aangeboden voor besluitvorming door het college.

Voorstel raad

Kennis te nemen van de stand van zaken.

7.4.3 Wij vernieuwen het afvalbeleid

2024-2025

Het plaatsen van ondergrondse containers voor restafval bij hoogbouw is het laatste grote onderdeel van de harmonisatie van het afvalbeleid. Ook het nieuwe aanbiedstation op 7Poort nadert zijn voltooiing. In 2023 kunnen we de effecten van deze ontwikkelingen op het afvalaanbod en de afvalscheiding in kaart brengen. Mede op basis daarvan moet de gemeente brengen we in beeld hoe we verder willen met het afvalbeleid in de toekomst, welke doelen wij nastreven en welke middelen hiervoor nodig zijn. Hierna volgt actualisatie van het afvalstoffenbeleid. Wij moeten daarnaast bepalen hoe wij in overleg met de gemeente Montferland gevolg willen geven aan het onderzoek naar de toekomstbestendigheid van de Reinigingsdienst De Liemers (RDL).

Status
1e VGR

Status
2e VGR

Stand van zaken

Niet volgens plan

Niet volgens plan

De plaatsing van ondergrondse restafvalcontainers is op een drietal na voltooid. Voor de laatste drie containers is bezwaar ingediend, waarvoor eind juli de zitting bij de raad van State is. De hoeveelheid fijn restafval per inwoner is in 2024 gedaald van 102 kg in 2023 naar 92 kg.
In juni 2024 is de raad akkoord gegaan met het voorstel om 18 bovengrondse containers voor luier- en incontinentiemateriaal te plaatsen. Bij de start in januari 2025 zijn tijdelijke containers geplaatst. De plaatsing van definitieve bovengrondse containers voor luier- en incontinentiemateriaal zal eind 2025 gerealiseerd zijn. Hiermee is het onderdeel afvalbeleid afgerond. Eind 2026 gaan wij de maatregel evalueren.

Nader onderzoek naar de toekomstbestendigheid van de RDL is op pauze gezet vanwege enerzijds de landelijke ontwikkeling dat private inzamelaars stoppen met de inzameling voor gemeenten. Hierdoor kan de behoefte van gemeenten in de regio ontstaan om aan te sluiten bij de RDL. Anderzijds zijn er ontwikkelingen op het gebied van een eventuele herindeling van gemeenten. Deze ontwikkelingen samen maken dat er te veel onduidelijkheden zijn om op een gedegen manier te bepalen wat de nieuwe koers moet worden.

Voorstel raad

Nader onderzoek naar de toekomstbestendigheid RDL wordt uitgesteld tot er meer duidelijkheid is over de eventuele herindeling van de gemeente Zevenaar, Westervoort, Duiven en Doesburg (de Liemers).

7.5 Voorbereiden op klimaatverandering en de gevolgen daarvan voor wateroverlast, hitte, verdroging en overstroming

7.5.1 Wij nemen maatregelen ter voorkoming van wateroverlast en droogte

2023-2026

Het klimaat verandert en daar moeten wij op inspelen. Wij hebben samen met de gemeenten Westervoort, Duiven en het Waterschap Rijn en IJssel het Uitvoeringsprogramma Klimaatadaptatie in de Liemers vastgesteld. Hierin is het beperken en voorkomen van wateroverlast en droogte ten gevolge van klimaatverandering geregeld. Het beperken en voorkomen van hittestress is hierin nog niet geregeld.

In het uitvoeringsplan is gekozen voor het scenario, waarin is gezocht naar zoveel mogelijk samenloop met andere ingrepen en aanpakken binnen gemeente Zevenaar. Maatregelen die worden getroffen in het kader van klimaatadaptatie dragen vaak ook bij aan andere doelen. De kosten van de klimaatmaatregelen worden gedekt uit het watertakenplan.

Status
1e VGR

Status
2e VGR

Stand van zaken

Volgens plan

Volgens plan

Zoals in het Uitvoeringsprogramma Klimaatadaptatie beschreven worden klimaatmaatregelen aangelegd wanneer er zich kansen voordoen op termijn, met andere woorden 'meekoppelen waar het kan'.
Ten behoeve van het beperken en voorkomen van wateroverlast en droogte als gevolg van klimaatverandering worden in lopende projecten (revitalisering Angerlo, herinrichting Raadhuisplein) gerealiseerd. Daarnaast worden voorbereidingen getroffen voor toekomstige projecten (Kop van Tolkamer, wijk Bloemenkamp, Schrijvershoek, Lobith, diverse inbreidingsprojecten, etc.).

Afgeronde taken:
- het maken van een afkoppelkansenkaart (in kaart brengen van potentieel geschikte locaties voor het infiltreren van hemelwater);
- een plan voor het stimuleren van het afkoppelen/infiltreren van hemelwater door particulieren op eigen erf;
- een subsidieregeling voor het stimuleren van klimaatadaptieve maatregelen op particulier terrein;
- het concreet maken en meenemen van klimaatadaptatie in prestatieafspraken.

Daarnaast lopen in Liemers verband de volgende projecten:
- het opstellen van een handboek voor de inrichting van een klimaatadaptieve openbare ruimte;
- het opstellen van een klimaattoets om natuurinclusief en klimaatbestendig ontwerpen de norm te maken;
- een onderzoek opstellen naar het gemeentelijk vastgoed klimaatadaptief inrichten;
- het opstellen van een actieplan klimaatadaptieve schoolpleinen.

Deze pagina is gebouwd op 09/18/2025 10:42:08 met de export van 09/18/2025 10:28:19